Gå till innehåll

Inbyggd ytavrinning i 80L nano?


Centurion

Rekommenderade inlägg

Hej

Är ju som ni vet lite nybörjare här och tänkte därför höra med er om min "plan" skulle fungera:

Hämtar imorgon ut ett 80L nanokar (läs tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID= 2451&PN=1 ) och tänkte bygga en typ av ytavrinning in i bakgrunden i karet.

Jag har ritat en ful bild för att illustrera:

nano2.GIF

Karet är alltså ett sånt här:

länk1

I karet finns en avdelare så det bildas en "bakgrund" där pumpar osv finns...

...planen är att sätta igen befinliga vattenintag och såga upp ett

intag enligt bilden i överkant. Vattnet i "akvariedelen" ska ligga i

nivå så att det rinner över till "bakgrunden" där det är något lägre

vattennivå.

Skulle detta funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då ska jag försöka mecka till det och pumparna imorgon eller på

söndag och sen fylla karet med osmos + salt och i med levande sten! :)

BTW: Klarar sig levande sten 5-20 timmar i "kartong"?

(flyttas från butikens kar hem till mig och sen till mitt kar (när jag meckat klart det))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skippa "tänderna" på ytavrinningskammen blir bara ett

porlande testade själv detta på mitt ytavrinningsrör så nu kör jag med

en rakkant som vattnet åker över

Ok! Det är inte risk att tex räkor kan klättra över till bakgrunden i såna här system förresten?

Se till o blanda saltet ordentligt innan du lägger ner nån sten....Den kanske kan ligga i affären en dag till?!

Tålamod, har jag lärt mej.....(efter 35 år) smiley2.gif.

Har 10mil enkel resa till akvarieaffären så jag hämtar helst stenen samtidigt som akvariet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har själv haft en ide om ett sånt akvarium men då ett 45 liters... men tyckte att det var lite för litet för till och med ett nano men såg för typ tvgå veckor sedan det på 80 liter också och nu börjar funderingarna igen =9

så glöm inte bort oss.... och skicka bilderna så vi får se på ombyggnaden =)

lycka till

MVH

Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mer bilder(framförallt på tekniska lösningar så som ljus pumpar filter osv) och avrapporteringar Centurion! :) ser ju ut som ett jätte kul projekt! :)

hur kommer du att lösa det med skummaren?

hur får man till allt annat i en sån här om man inte har kalkreaktor osv? finns det att köpa på flaska om man har ett litet kar som detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort på ett liknande sätt. Känner en glasmästare så han har byggt akvariet åt mig efter mina önskemål. Har gjort en typ av ytavrinning i akvariet med 2 glasskivor som sitter under den tänkta vattennivån. Innanför där har jag pump, doppvärmare och skummare.

akvarium.jpg

akvarium_2.jpg

Kalkreaktor har jag aldrig använt ens i det större akvariet, behöver man det?

Mitt akvarium har iaf hittills fungerat bra, alla värden är som dem ska.

Tanken är att jag så småningom ska ha sjöhästar där i, men det dröjer nog. Ska utomlands om 1 1/2 år, och då vill jag inte lämpa över allt för mycket krångel till mina närstående. Just nu bor där bara 2 putsarräkor och 2 snäckor i karet. Kommer inte ha så mycket koraller i akvariet, om ens alls, då det sen ska passa sjöhästarna.

Ska såklart köpa mer levande sten också varefter jag får råd.

Lyset har jag inte fixat än. Har köpt hållare och lysrör, men ska bygga rampen själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort den av sånt där fogskum, vad det nu heter. Petat in lite snäckor och korallgrus, stänkt lite färg och sen lackat ett par lager med akvarielack. Innan sista lagret lack hann torka "sprinklade" jag över lite fin korallsand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...