Gå till innehåll

turbosniglarna rasar.


Utstrand

Rekommenderade inlägg

Hej.

Köpte tre stycken turbosniglar i lördags, men deras skal verkar vara för stort och klumpigt. Har får vända på dom nästan varenda dag eftersom dom ligger på skalet.

Är dom så otroligt klumpiga eller kommer dom på rätt köl själva om man inte gör något.

Är minna extra klumpiga eller gillar dom att ligga på rygg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina var / är minst sagt tragikomiska ibland, höjdpunkten var när jag och frun ser 3 stycken släppa taget från rutan samtidigt när lampan släcktes, för att sedan ligga upp och ner hjälplösa på botten. Man undrar hur en sådan art kan ha överlevt evolutionen. Men, problemet är om du har sand på botten så fungerar inte deras vändningsförsök utan man måste hjäpa dem. Mina förökade sig kraftigt så även fast mina stora dog av långsamt men säkert (vändningshjälp morgon och kväll tills jag lessnade) så fanns det mängder med småttingar som tog över, och vartefter de blir större så klarar inte de heller att vända sig. Så jag har mängder med små och större skal liggandes på botten i nuläget. Blir inte samma modell om jag köper fler i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 3st Tectus och min sambo har bara vänt en en gång. Jag har aldrig sett att dom ramlat.

Mina var / är minst sagt tragikomiska ibland, höjdpunkten var när jag och frun ser 3 stycken släppa taget från rutan samtidigt när lampan släcktes, för att sedan ligga upp och ner hjälplösa på botten. Man undrar hur en sådan art kan ha överlevt evolutionen. Men, problemet är om du har sand på botten så fungerar inte deras vändningsförsök utan man måste hjäpa dem. Mina förökade sig kraftigt så även fast mina stora dog av långsamt men säkert (vändningshjälp morgon och kväll tills jag lessnade) så fanns det mängder med småttingar som tog över, och vartefter de blir större så klarar inte de heller att vända sig. Så jag har mängder med små och större skal liggandes på botten i nuläget. Blir inte samma modell om jag köper fler i framtiden.

Vilken art har du? Kanon sniglar om man har behov av skal till sina eremiter.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade vist något som gillade hjälplösa sniglar..

Vände på en snigel igår när jag kom hem men den har inte rört sig på hela dagen så jag kollade till den nu, och skalet var full av små röda maskar. fire worms kanske. eller vad dom hette.

Men då fick dom lite mat i alla fall.

Bör man mata snådjuren med något? Lägga i lite fryst fisk kanske? (tinad då)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du koppat in dom? Många snäck-arter är känsliga för plötsliga förändringar och blir lätt dåliga av det.

Annars är mitt tips som alltid - se till att skaffa trochus-arter istället för turbo/astrea. De är utmärkta algmatvrak, snabba och aktiva och därför roligare att titta på och de flesta sorter blir inte gigantiska. Men de måste också acklimatiseras försiktigt för bästa resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...