Gå till innehåll

täcka gammalt hål


ballsam

Rekommenderade inlägg

har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare,

hade samma problem själv. har ett ~350 liters hörnkar där den tidigare ägaren hade en closed loop vilket jag inte ville ha kvar.. Ringde till en glasmästare och sa att jag ville ha en 10*10 cm glasbit som var så tjock som möjligt.. fick en 8mm glasbit som jag silikonade dit. Tror att akvariet i sig har 10 mm glas. Hålet var ca 40mm ...

Har hållt hur bra som helst hittils.. det viktigaste är att se till att det är HELT rent innan man silikonar.. vill ju inte ha små grus korn och sånt som kan orsaka problem i framtiden.

(jag snålade inte direkt med silikon heller)

Vet inte om det ökar hålfastheten nått nämnvärt genom att köra flera lager..

Om du tycker det känns osäkert kan du ju skära ut en bit friggolit och lägga i hålet under glaset som stöttar glasbiten underifrån

För övrigt betalada jag glasbiten med en vetelängd! =P.. bra pris!

ha de!

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Det går med tunnare men jag har kört med tjockare det ska mycket till för att det ska spricka på med silicon det blir aldrig för mycket så snåla inte om det nu är i boten så syns det ju inte ändå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Japp ! men som sagt rengör man bara noga med t-doja och blaskar dit rikligt med silicone så kommer det aldrig att läcka men visst spricka kan det ju om det skulle bli en extrem påfrestning lr om du droppar en stor sten men jag har som sagt limmat en hel del akvarium och aldrig haft en läcka !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...