Gierth Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Hej på er,Jag hade en eldkorall som jag avlägsnade från karet då den började bli besvärlig mot sina snälla grannar. Tyvärr han den sprida sig på några stora LS mitt i revet och den sprider sig nu ut över stenen och detta "marktäckande skickt" har nu klättrat upp på en fin Calustrea som jag är rätt rädd om. Har sett att några polyper nu reagerar och inte expanderar så mkt som tidigare. Givetvis kan jag flytta Calustrean, men det finns Eldkorall på stammen. Någon som har tips på vad man kan göra? Skrapa bort? Doppa i nått kul eller annat...?Det som är på stenen hade jag tänkt att täcka över på lämpligt sätt så att eländet dör.Tacksam för hjälp!/Gierth Citera
_Manne_ Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Hej på er,Jag hade en eldkorall som jag avlägsnade från karet då den började bli besvärlig mot sina snälla grannar. Tyvärr han den sprida sig på några stora LS mitt i revet och den sprider sig nu ut över stenen och detta "marktäckande skickt" har nu klättrat upp på en fin Calustrea som jag är rätt rädd om. Har sett att några polyper nu reagerar och inte expanderar så mkt som tidigare. Givetvis kan jag flytta Calustrean, men det finns Eldkorall på stammen. Någon som har tips på vad man kan göra? Skrapa bort? Doppa i nått kul eller annat...?Det som är på stenen hade jag tänkt att täcka över på lämpligt sätt så att eländet dör.Tacksam för hjälp!/Gierthom den har kommit upp på själva stammen så ta o skrapa bort det med en kniv.. det har jag gjort på euphyllia stammar med gott resultat, dock var det frågan om stjärnpolyper i mitt fall, men 'stammen' klarade sig bra.! betoning på skrapa nu då.. mvh manne Citera
greger Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Borde kunna fungera att täcka med korallim - kväva den helt enkelt.detta är ju inte en korall egentligen, utan en egen liten grupp som kallas Hydrozoa´s Citera
Gierth Postat 23 november 2008 Författare Postat 23 november 2008 Tack för bra tips Magnus och Leif!/G Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.