Gå till innehåll

Hur bli av med Eldkorall


Gierth

Rekommenderade inlägg

Hej på er,

Jag hade en eldkorall som jag avlägsnade från karet då den började bli besvärlig mot sina snälla grannar. Tyvärr han den sprida sig på några stora LS mitt i revet och den sprider sig nu ut över stenen och detta "marktäckande skickt" har nu klättrat upp på en fin Calustrea som jag är rätt rädd om. Har sett att några polyper nu reagerar och inte expanderar så mkt som tidigare. Givetvis kan jag flytta Calustrean, men det finns Eldkorall på stammen. Någon som har tips på vad man kan göra? Skrapa bort? Doppa i nått kul eller annat...?

Det som är på stenen hade jag tänkt att täcka över på lämpligt sätt så att eländet dör.

Tacksam för hjälp!

/Gierth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er,

Jag hade en eldkorall som jag avlägsnade från karet då den började bli besvärlig mot sina snälla grannar. Tyvärr han den sprida sig på några stora LS mitt i revet och den sprider sig nu ut över stenen och detta "marktäckande skickt" har nu klättrat upp på en fin Calustrea som jag är rätt rädd om. Har sett att några polyper nu reagerar och inte expanderar så mkt som tidigare. Givetvis kan jag flytta Calustrean, men det finns Eldkorall på stammen. Någon som har tips på vad man kan göra? Skrapa bort? Doppa i nått kul eller annat...?

Det som är på stenen hade jag tänkt att täcka över på lämpligt sätt så att eländet dör.

Tacksam för hjälp!

/Gierth

om den har kommit upp på själva stammen så ta o skrapa bort det med en kniv.. det har jag gjort på euphyllia stammar med gott resultat, dock var det frågan om stjärnpolyper i mitt fall, men 'stammen' klarade sig bra.! betoning på skrapa nu då..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...