Gå till innehåll

Gul kirurg simmar konstigt


Rekommenderade inlägg

Upptäckte idag att min gula kirurg simmar konstigt och verkar vara allmänt besvärad och stressad. Den simmar ryckigt och liksom bromsar upp och "tappar" stjärt fenan, när den gör detta så andas den fort och gapar med munnen. Då och då går den ner till botten och försöker lägga sig på sidan. Jag kan inte se några tydliga yttre tecken på dess kropp som tyder på sjukdom. Möjligtvis att den har som en liten rodnad, som ser ut som ett blåmärke vid stjärtfenan, vet inte om det kan vara nåt? Har matat och den äter som vanligt.

De andra fiskarna ser ut att må bra. Vattenvärden är OK. Kör med UVC.

Vad tror ni man ska göra? Är den på väg att dö?

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du satt i någon ny fisk på sista tiden som kan störa din kirurg? Har din hepatus och den gula kirurgen gått ihop länge? Annars så kan ju kirurger vara lite putt mot varandra speciellt om dom går i ett lite mindre kar. Rodnaden kan vara att någon biter din kirurg. Om det blir värre måste du karantän sätta kirurgen för annars kan bli infalmerat och då dör fisken. Jag har 2 kirurger idag men vågar inte ha dom tillsammans. Men dom är helt underbart fina dessa kirurger....Älskar dem....=0). Lycka till med kiruurgen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft lyset släckt för att fisken verkade vara så stressad. När jag tände igen for den runt och var ännu mera stressad efter en stund. Mina fiskar är jättebra kompisar med varandra, de slåss inte utan simmar alltid nära varandra. Kan inte komma på vilket djur som skulle ha bitit den men det kan ju vara en teori.

Faktum är att jag tycker att den ser ännu mera röd ut vid stjärtregionen. Den är klart besvärad och simmar ryckigt med vändningar och ruggar tillbaka, som en galning. Verkar vara skygg också. Den försöker dra ena sidan mot botten ibland.

Funderar om det kan vara nåt som satt sig på nervsystemet eller hjärnan?

Känner mig hjälplös. Släckte ner belysningen så att den lugnar ner sig lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Elin !

Tycker inte du ska medecinera direkt i huvudkaret om du inte är säker på att medecinen inte påverkar något annat.

Tror det är bra om du har mindre ljus så att fisken stressas mindre, men tänk på att korallerna böhöver ljus. Du får väga för och emot...

Lycka till !

// Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...