Gå till innehåll

250 liters akvarium!


magnus1982

Rekommenderade inlägg

hejsan allihopa.

ska uppgradera från mitt lilla clownhotell 58 liters till 250 liters.

i clownhotellet fanns redan en inbyggd skummare som jag kört med men i detta karet är inte det fallet.

så min fråga är vad för ngn jag ska ha?

måste man köra med sump och är där mer fördelar med sump än att det hålls undangömt. är det samma skummare som man har externt som man kör med i en sump.

när det gäller externa pumpar, är det bara att sätta ner i vattnet helt eller hängs de utanför. hur gör man med dem, skulle man väl kunna säga att jag vill ha reda på.

tack på förhand mvh mange

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste inte köra med sump, men det finns många fördelar - du kan ha all teknik där utan att behöva gömma den i akvariet (t ex doppvärmare måste gömmas annars, så att inte snäckor etc skadar sig). Cirkulationspumpar har man i akvariet, andra pumpar brukar vara i sumpen (pumpar till UV, vattenpåfyllning eller vad man nu har för teknik). Skummaren bör inte stå i akvariet utan sitta i ett fack med ytavrinning eller i sumpen. Alternativt att du har en påhängsskummare.

Om du har ett färdigt, oborrat akvarium kanske en påhängsskummare, cirkulationspumpar och doppvärmaren gömd i ett perforerat plaströr kunde vara en ide.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej okej. jag tänkte mig en deltec 300 för de nere på zoogiganten i lomma sa att det räckte. det är juh en påhängnings skummare, så det är väl egentligen bara att fixa till ett hål så att in och utgångs rören kommer ner i akvariumet. fördelen med påhängande är väl att det inte är i och tar yta i akvariumet. eller =)

du pratar om att skydda doppvärmaren. hur gör jag det. dvs alltså hur konstruerar jag detta? hur du hade tänkt dig så att säga. pumparna kan väl sitta löst i akvariumet utan skydd?

minimikrav är alltså skummare, rätt belysning ,cirkulations pumpar doppvärmare. vattenbyte och levande sten etc självklart. om jag förstått det rätt :)

hur mycket cirkulation måste jag ha minimus i sådant kar? för jag har tänkt mig att ha en stor som jag är tvungen att ha och sen ngn små som är anpassade efter korall sort etc. låter det vettigt? hehe

måmnga frågor och jag hoppas du orkar svara :)

tack tack tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan köra skummarlöst också, men då skall du vara snål med matning, ha mycket sten och inte för mycket fisk.

Långsamma djur som snäckor och sjöstjärnor kan sätta sig på doppvärmaren när den inte är påslagen för att sedan kokas när den slår på. Därför brukar man ha den i suumpen. HAr du sumplöst kan du ta ett plaströr och borra en massa hål i (då är det viktigt med cirkulation över doppvärmaren så det varma vattnet sprider sig)

När det gäller ljus och pumpar beror det helt och hållet på vad du vill ha för djur och koraller i akvariet. Där är det bäst att du läser på och bestämmer dig för vad du vill satsa på. Du kan ju alltid kollla några trådar om uppstarter, där kan det ofta finnas ideer om utrustning och planering av innevånare.

Andra grundtips:

- hälsa på någon med akvarium och ställ frågor och få tips. De flesta älskar att visa upp sina akvarier.

- Låt uppstarten ta tid.

- Köp ingen anemon det första du gör.

- Skaffa en osmosanläggning.

- Köp inga fiskar som växer ur ditt akvarium (t ex inga kirurger, muränor eller äkta drakfiskar).

- vänta med fiskar som är svåra att hålla (t ex kopparbandad pincettfisk) - det finns massor av härliga fiskar som är lättskötta.

nu har du ju haft ett litet akvarium, så du är ju ingen gröngöling förstås.

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köper eller lånar Daniel knopp:s bok om för nybörjare så är du på god väg. Annars är det trilobit säger bra och vettigt.

När det gäller pumpar så brukar man säga 10*vattenvolymen (2500L/H) generellt. Ljuset är nog det som är mest beroende på vad du skall ha i karet.

Levande sten säger man generellt att det skall vara 10% av vatten volymen men bör vara upp mot 25%.

Jag är själv hyfsat ny så det jag har skrivit är sånt jag själv har fått reda på genom att läsa och fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...