Gå till innehåll

Svamp på Karibienkejsare


Syd

Rekommenderade inlägg

Hej köpte för en tid sedan en Holacanthus bermudensis kejsare juv efter en tid fick den utslag på högra sidan av kroppen, det såg ut som små vita "bomullstussar" jag pratade med min handlare och han trodde att det kunde vara en svampinfektion som drabbar fisk från Karibien och därför skulle det inte smitta mina andra fiskar. Han verkar må bra och äter, på fråga om det gick att behandla svarade han nej och att en del blir bra men de flesta stryker med.

Nu undrar jag om någon har erfarenhet av denna svamp sjukdom.

Jag har börjat att dosera zeozym och utslagen på fisken har minskat rejält efter 6 dagars dosering, om det är tillfälligt eller inte får tiden utvisa.

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en sjukdom vid namn Lymphocystis som är något slags virus. Symptomen är blomkålsliknande utväxter på fenor och kroppen. Denna sjukdom är inte smittsam.

Sjukdomen försvinner ofta av sig själv under förutsättning att fisken har goda förhållanden. Går tydligen behandla med kopparsulfat eller kaliumjodid, går också att skära bort med kniv.

Jag vet ju inte om din fisk drabbats av detta.

Du skrivet att utslagen minskat så jag skulle valt att inte göra något ytterligare. Förmodligen bättra att avvakta ett tag. Möjligen berika fiskfodret med vitlök för att om möjligt stärka imunförsvaret lite.

Läs gärna dessa länkar;

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20505&highlight=Lymphocystis

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20538&highlight=Lymphocystis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar och länkar, fisken verkar må bra han äter bra, glider omkring och plockar på stenen.

Utslagen har minskat endast tre tussar kvar på sidan men en stor på överläppen.

Jag vill inte medicinera i karet och börja stressa upp honom nu med att fånga in honom verkar onödigt, så jag avaktar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...