Gå till innehåll

Ny medlems presentation och några frågor.


Zanders

Rekommenderade inlägg

Vad jag vet från sötvattenssidan angående starter av akvarium så är rekomendationen alltid att vänta, och att det skulle vara längre väntan på saltsidan visste jag från början.

Har dock vid ett par tillfällen startat växtakvarium och introducerat fiskar (städfiskar) redan efter 2 dagar men med hjälp av bakteriekultur utan att det blivit nått konstigt och där har det varit betydligt mer och tänka på än saltvattensakvarium (mitt nuvarande) med näring, co2 , rätt ljus, 1 miljard olika alger att bråka med, rätt substrat, rätt sand, osv.

Tekniken går frammåt men ibland känns det som om den ända rekomendationen man får är att ta det lungt och låta karet få en balanserad bakterieflora för minimal last och sedan sakta öka på lasten och hela tiden ta hänsyn till att karet ska belastas så allt hinner med.

Jag startade mitt första sötkar på det lugna sättet och kommer mest troligt göra samma med mitt första saltkar men är det så dumt och faktiskt göra saker på nya vis eller har det bara med den mängd extra jobb som det medför? dvs att personer kanske inte riktigt vet vad dom gör utan bara gör nått som verkar bra och skapar större problem?

Finns ju en del här som verkar starta saltkar på allt annat än lugna sätt :)

Mest nyfiken på debatten :)

/En saltnoob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...