Gå till innehåll

Akvariestorlek kontra vattenvolym


Christer T

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag doserar en massa grejor så har jag funderat lite över hur mycket vatten jag verkligen har i systemet. Jag har tidigare höftat vilt men nu försökt göra en något nogrannare uträkning. LS är ju svår att säga hur förhållandet är vikt/volym så där får man ändå höfta men jag hittade en ganska underhållande tråd i ämnet: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=24619

Nåväl, jag brukar säga att min burk är på 576 liter men det är ju bara den volym akvariet upptar av rummet, jag skulle få problem att trycka i 576 liter vatten, även utan någoyt annat i. När glas och ett par tre cm från kanten är borträknat så slutar det på 500 liter! Sumpen är på 112 liter och i den har jag ca 60 liter vatten. Sen tillkommer den externa skummaren, kalciumreaktor mm beräknat till 15 liter.

Det svåra är ju LS, sand med mera men jag räknar med mina 70 kg ls samt sand till 50 liter. Det ger en faktisk vattenvolym på 525 liter i ett system man lite slarvigt kan säga är på knappt 700 liter. Ca 25% bort, visst brukar jag dra ifrån men det här blev mer än jag trodde. Kanske mest av teoretiskt intresse men ändå ngt att tänka på när man doserar ur de blå små flaskorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt RSM så ska det rymma 130L, sedan brukar jag räkna bort ca 5L som inte är fyllt i sumpen, ca 10L LS och ca 10L sand, teknik och levande så får jag 105L vilket av bekvämlighetsskäl blir 100L jämnt. Det innebär att jag tagit bort ca 23% så det är ju ungefär lika mycket som du har räknat med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Chromis-kub anges till 140 liter enligt tillverkaren.

Det är yttermått, och dessutom har jag 26 kilo LS i karet.

Jag testade en gång att mäta volymen jag behövde tömma ut för att sänka vattennivån till hälften. Det blev 48 liter. Eftersom jag har staplat LS upp till vattenytan räknar jag med att den är hyfsat jämt fördelat i höjdled, så jag antar att mitt kar rymmer ca 95 liter vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...