Gå till innehåll

Reef keramik - alger


ChristerFolke

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har bygd upp ett litet rev i mitt nano, med reef keramik. I samma omgång tömde jag karet

för at silikonera om til svart silikon efter en lekage. Och just min tur så läckte baljan med

fisk och koraller så väldigt mycket av vattnen rann ur. Så när jag fyllde karet igen blev det

ca 70 % nytt osmosvatten.

Så til frågan. Det har børjat väksa en massa gröna trådalger över hele reef keramiken som

släpper från sej en massa mikrobubblor som virvlar runt i karet. Reef keramiken får jag inte

tagit ut ut karet då den är silikonerat fast i glaset. Är det okej att försöka borsta av

algerna, skumma vått och sätta grovt filtervadd på pumparna för att försöka fånga upp dom

lösa algerne. Byter 20% av vattnet i väckan.

Har använt all turen bara vid att blivit född, som farsan säjer....

Christer Folke Westlund

Kongsvinger, Norge

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tur räcker inte alltid - ibland behöver man fosfatremover också, det kan du ju hälsa farsan.....:-)

Reefkeramik brukar vara lämplig att laka ur i osmosvatten under flera veckor först, då dessa ofta läcker fosfat och kisel/silikat.

Hur länge/mycket belysning har du?

Lågt pH/KH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svar.

Ph/kh okej.

Ljustid 7 timmar.

Skummar vått. Använder osmosvatten. Matar lite.

Men, är det lugnt att borsta bort algerna, och håpass på att dom åker i filteret?

Rensar filtren dagligen nu när det här pågår.

Har försökt vodkametoden tidigare med bra resultat. Kanske man skall börja igjen.

Christer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...