Gå till innehåll

ljus!


magnus1982

Rekommenderade inlägg

hejsan.

har köpte ett 250 liters akvarium utav en sötvattens nisse :) har köpt skummare, en deltec 300 påhängningsskummare. men nu är frågan om ljuset.

denna rampen har bara tillgång till 2 lysrör. så hur ska jag göra. räcker det med 2 stycken lysrör.?? ett vitt och ett blått. eller hur ska jag köra??

tycker inte rampen är snygg alls för övrigt så kanske ska satsa på en ny ramp och då kan ni gärna om ni vill ge förslag på bra pris värda ramper.

hur kommer det sig att så många saltvatten akvarister kör med hängande ramp??

mvh mange

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

har köpte ett 250 liters akvarium utav en sötvattens nisse :) har köpt skummare, en deltec 300 påhängningsskummare. men nu är frågan om ljuset.

denna rampen har bara tillgång till 2 lysrör. så hur ska jag göra. räcker det med 2 stycken lysrör.?? ett vitt och ett blått. eller hur ska jag köra??

tycker inte rampen är snygg alls för övrigt så kanske ska satsa på en ny ramp och då kan ni gärna om ni vill ge förslag på bra pris värda ramper.

hur kommer det sig att så många saltvatten akvarister kör med hängande ramp??

mvh mange

Då det gäller Ljuset beror på vad du skall ha i karet..

Jag själv har 2st T8 blå rör samt en hängande ramp med 1st 150w MH samt 2 st T5 24W över mitt 250liters kar .. Fungerar till fisk och mjuk koraller men skall kanske satsa på en MH till.

Att vi kör med hängande ramp beror enligt mig på att du kan justera djupet på ljuset i karet samt får inte så hög värme i karet.. och på så sätt få det så optimalt som bara går.. en liten regel jag hört är att du skall ha ljuset ca: 35cm ovan ytan..

Sedan är det snyggt om man får tag i en snyggt designad ramp eller bygger en egen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MH = Metalhalogen

T5 = Lysrör.

Mina T8 rör sitter i skåpet som är överbyggt ovan karet och där inne hänger min ramp så när jag stänger till syns inget av det som döljer sig i skåpet :)

Men ommbyggnad kommer ske inom snar framtid.. först skall JUL och Nyårs bestyren klaras av sedan så skall det göras om :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...