Gå till innehåll

Nu skall baren i karet! Vodka


Constanzo

Rekommenderade inlägg

Hej Kära SG-vänner, länge sedan man skrev något här nu!

Nu har jag tröttnat på mina 35-55 ppm nitrat, trots vattenbyten och bra skummning.

Jag har ett Percula 90 med Slimline-bakgrund.

Pumpar;

2x1000l/h powerheads

1 st Nanostreamer 4500l/h

1 st Seio 2500 l/h

1 st Rena xP1 med exakt 628 l/h (mätt med digital flödesmätare, bra att va GPA-are ibland =) )

Kör med en Deltec MC500-skummare bak i "filterfacket", resten av facket fyllt med LS och ett skumfilter för att samla upp detrius och annat gegg!

Belysning;

1x150W MH 20.000K

1x39W T8 Marine-Glo Actinic

TMC UV-filter som går på Rena-filtret.

Temp: 24-27 grader

Salt: 1024

Ca: ~390

KH: ~7,5-8

NO3: ~45ppm

PO4: för högt

Har till följd av detta också en hel del alger, dels på bakgrunden men tidvis också i sanden.

Har i karet;

1st N. magnifica

1st N. decora

1st P. beaculatus

2st Sarcophyton sp.

1st Montipora flakväxande grön

1st Sinularia dura

1 flock Litophyton

1 jätteflock Rhodactis brun/lila

3st Rhotactis lysgrön

1 blåprickig skivanemonkoloni

1 fin knappkoloni Protopalythoa

1 orange svamp

1 Euphylia

+ massa små sniglar o annat gött!

och ja! en stor, fin Chiton!

Vill verkligen ha ner näringsvärdena så min montipora kan frodas ännu mer (ser faktiskt riktigt fin ut även nu) och prova lite mer SPS, acropora och stylopora kanske i framtiden!

Nu tänker jag VODKA!!! (har hjälpt mig ur värre knipor här i livet ;o) )

Har läst massa på ReefCentral och känner att detta kan va min grej, åsikter, kommentarer eller andra synpunkter som kan berika min/vår hobby?

post-2836-1446891648733_thumb.jpg

post-2836-14468916487472_thumb.jpg

post-2836-14468916487601_thumb.jpg

post-2836-14468916487727_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte annat än att när man refererar till vodka-metoden så är det "kolkälla" man menar. Det menas att man kan även använda socker, vinäger och andra kolkällor och ibland få ett annorlunda resultat än med just vodka. Detta är självklart något man får prova och se.

Fler kolkällemetoder är ZEOvit, Ultralith och andra, men dessa har zeoliter som hjälpmedel för bakteriestammarna. Jörgen Svärd här på SVG rekommenderar zeolit-filter som komplement till vodkan, vilket jag kan stryka under på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill testa vodka så tänk på att det är en långsiktig behandling som kräver försiktighet. Med långsiktig så menar jag många månader. Själv har jag använt vodka i ca 13 månader.

Börja med 0,5 ml per 100 liter vatten, öka var 3 - 4 dag med 0,5 ml per 100 liter. Mät nitrat 2 - 3 gånger i veckan. När du ser att nitraten vänder neråt så minska dosen. Du kommer att se en vit beläggning på rutorna och kanske även en svag grumlighet i vattnet. Har du räkor i karet så kommer du att se en lite vitare yta på deras skal också. Det är mycket viktigt att du skummar ordentligt.

Gör dessutom vattenbyte varje vecka med 10%.

Hur har du det med fosfatvärdet? Är det också högt så använd fosfatremover.

Du skriver att du har en viss tillväxt på dina koraller, innan du börjar med vodka föreslår jag att du dubbelkollar ditt nitratvärde med en annan test. Dumt att labba med något som fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Guiden är en underbar plats!

Ingemar, skall man verkligen dosera så pass mycket? Jag har hittat bifogat dosschema på ReefCentral.

Jag har börjat att dosera igår med 0,2 ml, karet är på 90 gallons brutto, så jag räknar med 50 gallons netto. Dock inga synliga effekter ännu...

Jag läste tidigare på glassbox om VSV-konceptet, frågan är om risken att man "matar" även oönskade bakterier?

Skall beställa hem fosfatremover också (tung månad denna). Fe-eller Al-baserad?

Vad gäller mätningar har jag länge misstänkt mitt Salifert NO3-test som boven i dramat, men har även testat med kollegans Salifert-test, diff på ca 15ppm, men ändock högt värde.

Tack för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Guiden är en underbar plats!

Ingemar, skall man verkligen dosera så pass mycket? Jag har hittat bifogat dosschema på ReefCentral.

Jag själv doserade mer än så när jag körde igång, men det är ju jag det. Aldrig fel att ta det lugnt som du gör.

Angående fosfat, vad har du för värde? Om det är högt så gå på med alu-baserad, annars järn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte bara nitraten som går ner vid användandet av vodka utan även fosfaten. Vill man snabbare sänka fosfaten så kan man köra removers annars är det inte nödvändigt. Jag sänkte nitraten från ca 25 till 2,5 på 2 veckor i 600L karet.dosering ca 1,2ml/100L vatten nu ligger värderna perfekt och vodka doseras ytterst sparsamt då jag inte har en hög belastning längre. Zeolit använder jag naturligtvis då alla mina erfarenheter från vodkaexperiment tydligt säger muy efectivo med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har då doserat i 4 dagar nu, och kör i 0,4ml i mina 200 nettoliter.

Har upptäckt följande förändringar;

-Min orangea svamp har fått ny vävnad!

-Bättre utfärgning på Montiporan.

-Mer skum i skummaren, dock inte sådär svart, utan ganska vått skum, men mer....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...