Gå till innehåll

Hva skal jeg gjøre med algene???


froesak

Rekommenderade inlägg

Har hatt ett 200l kar oppe og gått i straks ett år. Kjøpte innkjørt stein. Problemet har vært alger. Først kom de brune, når de gikk vekk kom det grønne trådalger og de har jeg fortsatt. 3-4 vm lange over all ls`en. Har hatt en sånn tunze nanoskummer som står er til akvarier intill 200 liter. men har nå fått lånt meg en større skummer beregnet på intill 500 liter. Kan det være att jeg ikke har blitt kvitt algene pga att jeg har hatt en underdimmensjonert skummer? har ikke sump, lys er 150w hqi + 2x39w t5 sirkulasjon er ca 8-9000 l/t og jeg kjører ett utv bøttefilter med aktivt kull. bytter ca 10-20 l ca hver 14 dg. Prøvde for ett par mnd siden under ett vannbytte og plukke ut all ls`en og skure vekk algene i det vannet jeg skiftet ut og da var det pent og se på i ca 14 dg så var det grønne akger overalt igjen. Vannverdiene har også vært bra. hadde litt lav mg men denne er blitt økt. Satte inn den store skummeren for 3 dager siden, vil dette kunne hjelpe eller må jeg bare begynne helt på nytt??? Mener jo att jeg burde vært kvitt algene nå etter 1 års drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Välkommen till Saltvattensguiden!

Ja, du borde ju varit kvitt algerna efter 1 års drift. Kan du berätta lite mer om vilka vattenvärden du har, speciellt nitrat och fosfat?

Har du mycket fisk i karet? Ger du mycket mat?

Skummare kan gärna få vara något överdimensionerad, så behåll gärna den större skummaren framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jeg har 1 brun kirug, 1 gul kirug 2 klovnefisk, 1 filefish,1 damsel, 1 sandvender, 3 eremitter og ei sjøstjerne. hadde snegler men disse ble tatt av en stor zebraeremitt jeg kjøpte. verdiene jeg målte før jeg tilsatte mg var: po4=0 KH=9 MG=1140 CA=390

slamsuger alger når jeg bytter vann og får ut ganske mye løse alger da.

Har ikke så mange koraller men har to kenya tree, en sacropyton og en jeg ikke vet navnet på. Samt en liten sps som jeg tror heter montipora eller noe sånn. dette var bare en liten avlegger jeg fikk som hadde røket av men den har vokst litt siden den kom. er sånne små orange prikker på den.

Har kanskje foret litt mye. den ene klovnen har vokst fra 5 til ca 8 cm på 10 mnd.

ellers har jeg nesten ikke fått en eneste kalkalge.

Når algene får stått noen dager blir dem brune og løsner lett når jeg slamsuger, og under dem er det mere grønne. Bør jeg fortsette med dette eller bør jeg la det være i ro uten og skifte vann til de dør ut??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Givet att du fortfarande har problem är det säkert någon obalans i karet, dvs att du tillför mer näring än vad du tar bort (med skummaren). Allteftersom fiskarna växer kan de producera näring som behöver transporteras bort ur karet. När det gäller vattenvärdena är det nitratvärdet (NO3) som kan ge en god anvisning om näringshalten i vattnet. Har du mätt nitratvärdet? Fosfattesterna (PO4) brukar dessvärre inte vara så tillförlitliga.

Använder du osmosvatten som grund när du blandar nytt saltvatten?

Jag skulle inte vara bekymrad över dina (relativt låga) Ca- och Mg-värden så länge som du inte blir seriöst intresserad av stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, det är svårt att komma vidare utan att veta om du eventuellt har problem med hög nitrathalt. Jag skulle dock absolut rekommendera ett osmosfilter för att inte bygga upp ämnen som kan orsaka problem med alger, t.ex. silikat. Behåll också den kraftigare skummaren framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...