Gå till innehåll

Död levandesten som filter...


campokatt

Rekommenderade inlägg

Har precis startat min lilla burk. Hittade några små "levande stenar" uppe på vinden som legat där typ två år(ja, den är död... Helt säkert).

Tanken som slog mig var att man kanske kunde återanvända den i ett filter. Den behöver ju inte vara så fin o full med kryp då ju. Nitrifikationsbakterierna kommer väll tillbaka efter ett tag?

Så, om man skrubbar den o sköljer ordentligt o hugger sönder den i mindre bitar o sedan lägger den i filtret. Kommer detta att sabba mer än att hjälpa?

Kanske man även kan använda den som lite inredningsutfyllnad oxå?

Eller är dessa stenar livsfarliga o bör kastas?

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med Patric,

Det ska inte vara några problem. Var bara säker på att du inte har fått någon kemikalie på sig eller annat när de legat lagrade.

Risken finns förstås att det finns gammalt ruttet intorkat "liv" i stenen som börjar lakas ut igen och sätter fart på nitrifikationscykeln igen, men du kan ju skölja ur dem så gott det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja skulle skölja av dom från damm å använda till uppbyggnad..

Mmm, har ca 8 kg i mitt molly nu men tycker det saknas lite på höjden så kanske skulle lägga i en sten på nått halvkilo(torr) ändå. Nystartat kar ändå ju....

Den ska ligga i vatten över natten så ska jag kika på den igen o se hur den ser ut....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...