Gå till innehåll

För snabbt tillskott av strontium??


rasu

Rekommenderade inlägg

Jag har tidigare inte fyllt på strontsium vilket inneburit att jag haft 0 i stronstium. Nu när jag köpt en acropora så insåg jag ganska snabbt att den behövde detta ämne. Den började bli vit. Jag kollade de testerna som jag har och de ända som inte stämde var magnesium och strontsium. Jag fyllde på magnesium och sen strontsium. Dock blev acroporan väldigt fort vit nu. Från att bara ha topparna vita blev hela acroporan vit på bara någon dag.

Kan detta bero på att jag fyllde upp strontsium från 0 till 10 mg/L på tre dagar eller är det något ämne jag kan ha missat som denna korallen vill ha??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att Strontium ökningen är boven. Vet inte vad det är för märke men på mitt Strontium står det tydligt att man endast ska tillsätta max 10ml/100L och att det är när man använt Strontium lääänge. I början ska man bara tillsätta 25ml/100L och sedan öka med 10% varje vecka dvs:

1v= 25ml/100L

2v= 35ml/100L

3v= 45ml/100L

OSV..........

När jag började tillsätta detta ämne så blev mitt resultat det samma som ditt. Skillnaden var dock att endel koraller älskade tillsattsen medan andra hatade den. Dock fick jag en nitrat BOOOM strax efter vilket förmodligen berodde på lite övermatning och fler fiskar än vad jag tidigare kört med.

Men en ökning 10mg/L låter som en för kraftig ökning eftersom man uppenbarligen ska börja tillsätta sakta sakta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på min förpackning står det endast att man skall fylla på med 5ml per 100 liter en gång i veckan eller om man vill öka så står det varje 5 ml per 10 liter vatten ökar konsentrationen med ca 2 mg/L. Och det står inte någon max ökning per dag som det brukar.

Men då antar jag att detta är problemet. Vad bör jag göra åt detta ?? är det bara att fortsätta öka med 5ml per 100 L en gång i veckan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...