Gå till innehåll

Mitt Clown hotell


Tiindra

Rekommenderade inlägg

Hej alla :ler:

Här ny här och har just köpt mitt första saltkar som blev ett clown hotell..

Så spännande att köra igång.. Men kunde inte tro att det var så mycket med det..

Är lite skillnad som man jämför med sötvatten..

Jag kommer säkert att ha tusen frågor, men hoppas på att man får lite hjälp här av alla er som kan sin sak -Tummen upp

Den 23:e dec så åkte LS ner..

28:e så ar det börjat komma en massa underliga alger på den :smiley22: + en massa microbubblor.. Fixar en bild fall det är nån som har en aning, tror att det kan vara kiselalger :smiley22:

Hoppas på massa råd och tips härifrån :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla :ler:

Här ny här och har just köpt mitt första saltkar som blev ett clown hotell..

Så spännande att köra igång.. Men kunde inte tro att det var så mycket med det..

Är lite skillnad som man jämför med sötvatten..

Jag kommer säkert att ha tusen frågor, men hoppas på att man får lite hjälp här av alla er som kan sin sak -Tummen upp

Den 23:e dec så åkte LS ner..

28:e så ar det börjat komma en massa underliga alger på den :smiley22: + en massa microbubblor.. Fixar en bild fall det är nån som har en aning, tror att det kan vara kiselalger :smiley22:

Hoppas på massa råd och tips härifrån :ler:

Hej och välkommen in i en rolig värld :)

Tror inte du behöver oroa dig för dina alger som du fått, det brukar komma endel alger i början vid uppstart, som du sen tar bort med Sniglar och eremiter och sådant. Hur länge började du att köra med lyset? Hur länge kör du lyse nu? Det är bara att ställa frågor om det är något du undrar. Ingen fråga är för dum för att ställas.

Mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna är det bara att vänta ut. När näringsvärdena sjunker så går dom tillbaka. Du kommer troligen att se massor av olika alger komma och gå under inkörningsfasen. I väntan på att det ska bli bra värden nog att stoppa i koraller och fisk så får man nöja sig med att studera alla konstiga saker som avlöser varandra. Just nu pågår ju ett krig i ditt akvarium - om utrymme och näring. Då kan det hända ganska mycket och det kan vara rätt skoj att kolla på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för välkomnade :ler:

Det är superspännande med allt, men oxå heelt nytt..

Man har ju hör att det ska komma alger och det är inget konstigt. Men det är lite tråkigt.

Men som sagt verkar ju vara endel som hör till processen..

Angående lampan så gjorde jag mitt första misstag :smiley9: att det tänt alldeles för länge.. Nu är det dock släkt. Därav att algerna tog fart, kan jag tänka mig.

Men när kan man stoppa ner lite sniglar och eremiter ? Har tyvärr inte fått nån på köpet.

Sen har jag kollat värderna så är dom faktiskt bra, Ph är lite lågt, men håller sig inom okej ramen.

Vilka är dom absolt viktigaste eterna i början ? Nitriten vet jag, och den var superhög men har gått ner nu :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för välkomnade :ler:

Det är superspännande med allt, men oxå heelt nytt..

Man har ju hör att det ska komma alger och det är inget konstigt. Men det är lite tråkigt.

Men som sagt verkar ju vara endel som hör till processen..

Angående lampan så gjorde jag mitt första misstag :smiley9: att det tänt alldeles för länge.. Nu är det dock släkt. Därav att algerna tog fart, kan jag tänka mig.

Men när kan man stoppa ner lite sniglar och eremiter ? Har tyvärr inte fått nån på köpet.

Sen har jag kollat värderna så är dom faktiskt bra, Ph är lite lågt, men håller sig inom okej ramen.

Vilka är dom absolt viktigaste eterna i början ? Nitriten vet jag, och den var superhög men har gått ner nu :nöjd:

Det har varit igång i ca 1vecka? Du kan nog prova med några sniglar och eremiter redan nu om du har haft din nitrittopp. tillsätter du några bakterier?

Det du bör mäta i början nu, är Nitrit,Nitrat och fosfat. Fosfaten kommer du förmodligen få köpa fosfatremover och köra med. Att din ph är lite låg verkar lite konstigt tycker jag. Kör du lyse överhuvudtaget nu? Hur lång tid körde du i början? Lycka till

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du gett dig in i den här världen, den kommer ge dig mycket glädje =)

Fortfarande idag så är jag ofta ute på natten och tittar med röd ficklampa efter alla småkryp som följt med den levande stenen. Fortfarande efter 4-5månader hittar jag helt nya djur som kommer fram ur gömmorna, senast igår hittade jag en ny snäcka av en art jag inte har köpt någonsin, och för några dagar sen såg man en Chiton för första gången. Så jag rekommenderar att du stirrar dig blind på stenen när det är mörkt, och även när det är tänt.

Som du själv sa så är det smart att ta det försiktigt med belysningen första tiden för att inte ge skräpalgerna för mycket utrymme innan annan näringsupptagning satt igång. Vad ligger nitriten på nuförtiden då? om den är bra så borde du snart kunna slänga i några eremiter och snäckor.

Har nu efter att ha läst på lite mer om snäckor kommit fram till att släng inte i för många åt gången, då det ibland kan kännas som det behövs väldigt många, men det är väldigt vanligt att efter den första algblomningen så svälter många ihäl (brukar börja med att dom blir allt hängigare och långsammare och sen börjar tappa greppet allt oftare och tillslut lägga av (har tyvärr gjort det felet själv och förlorat 3 snäckor på grund av detta)) i ditt kar tror jag att 3-4 stycken normalstora algätande snäckor är lagom. Försök ta av lite olika sorter om möjligt (många kallas ofta för Turbo men kan vara av arterna Turbo, Tectus, Trochus m.f.l.), tar förhoppningsvis lite olika algarter, och en del arter verkar tåligare än andra så istället för att lägga alla ägg i en korg =).

I början om du sköter dina vattenbyten med ett bra salt så är det egenligen bara nitrit och salthalt som behöver mätas. Näringsämnena (Nitrat och fosfat) bör inte bli nåt problem innan man börjat mata, du har inga djur som förbrukar några mängder calcium så Ca, Mg och Alkalinitet påverkas inte nämnvärt. Ph borde det inte heller hända så mkt med då Alkaliniteten borde vara ok från saltet, men ph mätning hade du ju redan gjort så det har du ju =). Ge gärna värdena på de tester du har så man får ett hum om det :)

Lycka till med allt, och glöm inte ficklampan på natten. Det är kul att se allt som växer/kommer ut sakta men säkert :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej men då har jag kört rätt med testerna.. Ph var bra i början men nu liger det på 7,8 - 8,0 .. Nitrat 10 mg.. Nitrit 0,02

Lyset kan jag ha kört ca 6h

När jag körde igång så tillsatte jagbakterier, men har en flaska till..

Sedär, värdena hade kommit under tiden jag skrev :)

Levande stenen ser nog till att det finns en bra bakteriekultur redan från början, är bara lite "krig" om näringen första tiden, det som cyklingen går ut på, men bakterierna gör ingen skada om du redan har flaska, men frågan är om dom heller gör nån större nytta. Om nitriten har gått ner och nu ligger såpass lågt tror jag det är säkert att tillsätta lite snäckor och eremiter redan nu.

Kör du lyset 6h nu? kan vara lite mycket, det finns olika skolor när det gäller det, en del kör på direkt och låter algerna växa, andra (som jag) kör att öka på lyset sakta för att sakta ner algernas spridning. Tror inte det spelar så stor roll i det långa loppet, men tycker det är trevligt att hålla skräpalgerna i schack tills macroalgerna kalkalgerna satt igång ordentligt, tog för min del ca 3månader, nu växer dessa så det knakar. Men jag har just nu ändå bara 6h belysning som jag ökar på sakta. Började på 2timmar om dagen innan korallerna kom i, ökade sedan sakta (0,5h per vecka) tills algerna började växa igen och så vidare. Fick lite problem med för mkt alger ett tag och drog ner belysningen ifrån 6 till 4 timmar för att bromsa in det, och har sen ökat belysningen sakta igen. Funkade för mig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller tester vilka anser ni e dom bästa nu har jag Tropic Marin Nitrit/Nitrat test sen har jag Salifert..

Båda märkena räknas väl som bland de bästa som finns för hobbyister Har för mig att T-M Ca/Mg test skulle vara det mest tillförlitliga jämfört med laboratorietester enligt en artikel jag läste. Så de tester du har är absolut bra i.a.f. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller tester vilka anser ni e dom bästa nu har jag Tropic Marin Nitrit/Nitrat test sen har jag Salifert..

Har ingen erfarenhet av tropic marine, men saliferts tester ska vara bra, och jag tycker dom funkar. Kan rekommendera dig att köpa Lite tester ifrån Elos sen också, dom tycker jag är jättebra, men vill du gå in på den hårda skolan med tex fosfat så har Rowa ett fosfattest som kostar ca 600kr men är grymt noggrannt, för dom som skriver dom har 0 med Saliferts tester brukar ha den högsta skalan på rowas test. så därför har du saliferts håll den så du inte ser någon skillnad alls, eller satsa på ett rowa test ;) beror lite på vad du vill ha i karet också. Köp några sniglar och eremiter och börja med dom, ta det sedan lugnt ett tag.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PH 7,8-8,0 är absolut inget katastrofvärde även om något högre är önskvärt. Tror inte du behöver oroa dig jättemycket över det nu under inkörningen om det inte sjunker ännu mer. Karet håller på att stabilisera sig och om jag minns rätt nu så brukar PH vara lägre i början av inkörningen än efter? Min gick (som andra värden) lite upp och ner under inkörningsfasen men slutade högre än det började i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej nu har det kommit enn massa underliga alger på LS :smiley24: Ja o nu hoppas jag på att nån av er kanske vet vad det e för något :)

Tycker det ser ut som trådalger på stenarna, inte så duktig på alger men tror det. brukar väl eremiter ta bort om jag inte minns fel?

Måste säga att du byggt upp revet väldigt fint.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha, okej så då e det bara till att åka o shoppa, så får nån eremit flytta in :D

O tackar :)

Jajamen, visst kan du göra det. Men vet att triton har slut på dom eller tror dom hade väldigt dåligt iallafall men tror nog att du kan få tag på några stycken till dig :) Var in dit idag och handlade lite sniglar och sådant.

Du kan ju fråga dom där vad dom rekommenderar dig att köpa för något, har du några sniglar?

Lycka till, och algerna försvinner med tiden, var samma för mig i mitt clownhotell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nee har inga sniglar i än.. Men ska iväg och köpa det oxå :)

Jo jag hörde att det blir en algexplosion, så det var väl väntat, men inte så mkt..

Jajamen, det brukar bli så i början inget att oroa sig för :) Köp lite sniglar och eremiter så får du bort det ganska så fort :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algnivån ser inte alls katastrofal ut, ganska normalt innan man får in några saker som betar av det. Såg nästan likadant ut hos mig innan jag fick i snäckor och eremiter. Dom betar av saker så mycket snabbare än man tror :)

Jajamen, visst gör dom det. Men det jag stör mig på är när eremiterna sliter ur varandra ur skalet, mycket störande..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamen, visst gör dom det. Men det jag stör mig på är när eremiterna sliter ur varandra ur skalet, mycket störande..

Haha, jo, så är det med barn ;) dom bråkar en del. Jag köpte mig faktiskt några skal för eremiterna att ha så dom inte ska bråka, samt så har några snäckor dött av svält som jag förstått det nu (tyvärr, känns lite tråkigt).

Så dom har några att byta med så dom inte bråkar med varandra eller försöker döda någon snigel. Nu går runt med ett riktigt stort snäckskal på ryggen (lite för stort tror jag för han ramlar från LS:en lite titt som tätt och tar en stund för han o vända rätt på skalet, men så är det när man är ha:ig), sen så har hans gamla skal gått i arv till en mindre eremit. Jag har ganska många skal nu (ca 15 extra, alla är dock inte i karet) så dom håller sig lugna, men fick bryta upp en fight för nån vecka sen ändå, då två mindre hoppade på den största eremiten och bråkade, suck eremiter kommer väl att förbli eremiter ;). Men håller sig helt klart lugnare nu när dom har lite fler hem o välja på :smiley20:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jo, så är det med barn ;) dom bråkar en del. Jag köpte mig faktiskt några skal för eremiterna att ha så dom inte ska bråka, samt så har några snäckor dött av svält som jag förstått det nu (tyvärr, känns lite tråkigt).

Så dom har några att byta med så dom inte bråkar med varandra eller försöker döda någon snigel. Nu går runt med ett riktigt stort snäckskal på ryggen (lite för stort tror jag för han ramlar från LS:en lite titt som tätt och tar en stund för han o vända rätt på skalet, men så är det när man är ha:ig), sen så har hans gamla skal gått i arv till en mindre eremit. Jag har ganska många skal nu (ca 15 extra, alla är dock inte i karet) så dom håller sig lugna, men fick bryta upp en fight för nån vecka sen ändå, då två mindre hoppade på den största eremiten och bråkade, suck eremiter kommer väl att förbli eremiter ;). Men håller sig helt klart lugnare nu när dom har lite fler hem o välja på :smiley20:.

Ja dom är riktigta grinryggar dom där men häftiga att se på. Gillar skarpt dom som står och gräver som en liten grävmaskin i sanden, tyvärr dog alla mina i clownhotellet då jag hade en riktigt bråkig en där.. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...