Gå till innehåll

Cirkulations fråga


kojje

Rekommenderade inlägg

Hej på er

En fråga till er som kan

Nu har jag börjat köpa delar till mitt kar(juwel 112l)

innan jag beställer mer prylar vill jag ha lite hjälp med val

av stream pumpens storlek

hur många liter/h skall jag ha till mitt 112L kar

Hur räknar ni ut det? tänkte köpa 2st koralia 1 eller 2

Tack för alla snabba svar

mvh johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl lite på vad du tänkt ha för fisk och koraller i. Generellt kan man väl säga mellan 10-20 ggr akvariumets volym. Ska du ha mjukkoraller och lite enklare så brukar det räcka med 10ggr, ska du ha stenkoraller som acropora tex så är väl 20ggr ett minimum. Gärna fördelat på flera pumpar för oregelbunden cirkulation. alltså mellan 1000 och 2000 liter/h till ditt kar. dock är det ett litet kar så det lär bli bra flöde med en koralia 1:a med. Börja med det så kan du alltid köpa till en till senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl lite på vad du tänkt ha för fisk och koraller i. Generellt kan man väl säga mellan 10-20 ggr akvariumets volym. Ska du ha mjukkoraller och lite enklare så brukar det räcka med 10ggr, ska du ha stenkoraller som acropora tex så är väl 20ggr ett minimum. Gärna fördelat på flera pumpar för oregelbunden cirkulation. alltså mellan 1000 och 2000 liter/h till ditt kar. dock är det ett litet kar så det lär bli bra flöde med en koralia 1:a med. Börja med det så kan du alltid köpa till en till senare.

Tack för det svaret

hittade just ett bra forum om nybörjare och cirkulation

det blir nog 2*koralia 1 det skall räcka för det blir inte så avancerade koraller

Jag skall nog beställa från U.K mycket bra priser

är det någon som har erfarenhet om dioder till lyse sugen på att

beställa AquaBeam 500 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...