Gå till innehåll

Korall


johankgbertil

Rekommenderade inlägg

Efter många år med sötvattensakvarium så köpte jag ett begagnat 80l guppyhotell saltvatten. Det var igång med några kilo levandesten och en överdimensionerad skummare. En clownfisk och en eremitkräfta var de enda invånarna. Belysningen bestod av 2 st T5 lysrör på 8w.

Jag tog med allt vatten i dunkar från den tidigare ägaren och allting verkade trivas.

Efter en vecka köpte jag lite mer levande sten och en korall, en Grön Stjärnpolyp.

De första dagarna var korallen jättefin och tentaklerna var ute. Det ena lysröret lade av att fungera, och jag har ännu inte fått tag på något nytt. Korallen verkade inte vantrivas för det.

Häromdagen, ca 2 veckor efter inköp av korallen så fyllde jag på lite vatten som avdunstat, ca 3 liter. Det var sötvatten eftersom jag räknar med att saltet finns kvar när vattnet dunstat.

Efter det så verkar inte korallen trivas längre, det är några få tentakler ute ibland men för det mesta så är den helt inaktiv. Så jag undrar om någon kan förbarma sig över mig och min korall och svara på vad som är fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du någon bild på korallen? Svårt att säga annars. Kan tänka mig annars att korallen reagerar på att den blivit flyttad och att du lagt i mer sten. Stenen gör att bakteriefloran "startar om" vilket kan stressa koraller så de ser lite ledsna ut. Försök fota korallen så tar vi det därifrån.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles för lite ljus med bara 2*8 watt. Minimum 36 watt i ett sådant kar. Du bör skaffa ett 8 watts lysrör så fort som möjligt till att börja med. Sedan får du försöka bygga om rampen - sök här på "Mollyhotell" så får du en massa tips. I detta fall är det ljus du behöver - stjärnpolypen kommer inte att dö men den vecklar inte ut sig heller. De kan vara lite kinkiga till en början. Men gå ner till närmaste välsorterade elaffär och köp ett 8 watts philips TLD 840 till en början. Det är ett standardrör. Sedan kan du ringa Hans på Drakfisken och köpa rör med bättre färgtemperatur. http://www.drakfisken.se/shCats.asp?category=33. Skulle föreslå ett 10 000 K och ett blått. Tills du byggt om rampen kan du också se till att du har bra reflektorer så du får ner det lilla ljus som du trots allt har.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tillägga att min stjärnpolyp drog ihop sig ett par dagar när jag gjorde ett lite större vattenbyte än normalt. Sen kom den tillbaka. Kanske är den lite försiktig av sig när förutsättningarna i karet förändras hastigt?

Jag tycker nog att du inte ska vänta 2 veckor mellan att fylla på vatten som avdunstat. Det som händer med (bl a) salthalten är att den långsamt stiger för varje dag och sen slår det till med en rejäl sänkning på en gång. Jag fyller på avdunstat vatten i små mängder flera ggr per vecka, nästan dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du någon bild på korallen? Svårt att säga annars. Kan tänka mig annars att korallen reagerar på att den blivit flyttad och att du lagt i mer sten. Stenen gör att bakteriefloran "startar om" vilket kan stressa koraller så de ser lite ledsna ut. Försök fota korallen så tar vi det därifrån.

Dave

Jag har tyvärr ingen kamera....men jag avvaktar och ser om den repar sig om några dagar. Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles för lite ljus med bara 2*8 watt. Minimum 36 watt i ett sådant kar. Du bör skaffa ett 8 watts lysrör så fort som möjligt till att börja med. Sedan får du försöka bygga om rampen - sök här på "Mollyhotell" så får du en massa tips. I detta fall är det ljus du behöver - stjärnpolypen kommer inte att dö men den vecklar inte ut sig heller. De kan vara lite kinkiga till en början. Men gå ner till närmaste välsorterade elaffär och köp ett 8 watts philips TLD 840 till en början. Det är ett standardrör. Sedan kan du ringa Hans på Drakfisken och köpa rör med bättre färgtemperatur. http://www.drakfisken.se/shCats.asp?category=33. Skulle föreslå ett 10 000 K och ett blått. Tills du byggt om rampen kan du också se till att du har bra reflektorer så du får ner det lilla ljus som du trots allt har.

MVH Lasse

Tack för tipset, jag har själv funderat i banorna om det är tillräckligt med ljus. Får börja med att fixa reflektorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan tillägga att min stjärnpolyp drog ihop sig ett par dagar när jag gjorde ett lite större vattenbyte än normalt. Sen kom den tillbaka. Kanske är den lite försiktig av sig när förutsättningarna i karet förändras hastigt?

Jag tycker nog att du inte ska vänta 2 veckor mellan att fylla på vatten som avdunstat. Det som händer med (bl a) salthalten är att den långsamt stiger för varje dag och sen slår det till med en rejäl sänkning på en gång. Jag fyller på avdunstat vatten i små mängder flera ggr per vecka, nästan dagligen.

Det låter faktiskt sunt att fylla på lite oftare, jag är fast lite i sötvattenstänket där det inte är lika noga. Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...