Gå till innehåll

Höja nitrat


havre

Rekommenderade inlägg

Det är nu min pinsamt låga kunskap om kemi sätter käppar i hjulen.

Jag har nu under en tid mätt 0 i nitrat med Nagels test, men jag eftersöker ett värde på 3-5. Nu är frågan, hur höjer jag nitraten på enklaste sätt? Är det kaliumnitrat? Matning avfiskar görs redan 3-4 ggr per dag, varav minst en är frystmat, och äter de mer är det risk för fetma.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle föreslå Kaliumnitrat (KNO3), då det ju är populärt bland sötvattensakvarister som extra näring (jag har en oöppnad påse hemma som du kan komma och hämta).

...men det vore ju spännande att förstå hur du (ofrivilligt, tycks det) lyckats komma ned till 0 ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag märkte att min aminosyradosering höll nitraten på 1-3 enligt M-N testet, men då är de ren aminosyramix inte ultramin-s.

Då jag avbröt doseringen sjönk nitrathalten, skall återuppta doseringen igen för att se om det blir motsvarande resultat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du går till matvaruaffären så kallas det för salpeter eller kalisalpeter, även E 252.

Jag fuskar själv med Santa Marias salpeter, är inte längre renlärig ZEOnörd.

Det är nackdelen med reduktion/denitrifikation när man har för mycket fosfat, då tar nitraten slut och kan ställa till problem. Då kan man gå två vägar, antingen använda fosfatremover och upphöra med kolkällan eller tillsätta nitrat.

Jag själv har inte märkt att den aminosyra eller mängden jag använder påverkar nitraten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...