Gå till innehåll

media i acuacare2


jupiter

Rekommenderade inlägg

hej har nyligen köpt en acuacare2 kalkreaktor och söker lite på forumet angående mediat i den finns det ingen som testat korallkross eller liknade i sådana?

vet inte men inbillade mig att det borde vara bättre

en dum fråga kanske men regulatorn som följde med så finns det ingen bar mätare utan flödesmätare är det fel sort tro står nått om 10 bar i mitten under nålen dock. märkt för co2 iaf

det är en elga 3707-0000 minex http://www.elgagasequipment.se/regulators_sve.asp

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på dej:

Angående regulator`n så finns det väll 2st "klockor" den första visar mängden gas i flaskan den andra visar flödet ur flaskan och flödet ställs in med ratten mellan "klockorna", men om du vill så är det ju inte så långt mellan oss så det går ju att träffas över en kôpp kaffe.

Hälsningar:

Bengt "reefer6"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejs.

nä fasen det är det ju inte, kul med lite salt folk i närheten släkten bor i åmål så där i trakterna är jag ofta.

detta med regulatorn är det så att kalkreaktorn har co2 styrning med sensorer och det står max 5bar i manualen optimalt 2bar och det verkar som regulatorn släpper 10 bar ej justerbart men flödet är det.

har jag rätt????

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fick svar från peter på aquacare sweden och 3bar skulle användas och inget annat medium än deras egna mkt märkligt kan tyckas.

hmm fick en tanke är inte co2 en neutral gas kan man då inte använda sig av en tryckregulator för tryckluft efter den regulator från tuben som drar ner det till 10bar?

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med "vanliga" regulatorer är att man inta kan fininställa flödet på ett bra sätt. Brukar finnas en microjusteringsratt på dom avsedda för akvariebruk. Enklast är ju i koppla upp det o följa instruktionen till reaktorn. Släppa på gas så det bubblar ganska bra i ca 2 sek eller hur det var....

Anående media så ska ju en AC bara gå några timmar vaje dygn. Då behövs ett meida som löser upp sig relativt lätt. Samt att det är rent vilket korallgrus sällan är. Mer än kalk som koraller samlar på sig om jag förstår det rätt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag får ta o prata med handlaren han sa att det fanns flera som körde denna reakton på annat media men det kan hända han tagit fel lite synd då jag ville ha en reaktor som kan ta annat korallkross för jag inbillar mig det innehåller lite mer ämnen än bara kalket.

kan säkert byta den mot nån annan modell men han har bara en gigantisk deltec reaktor som tar för stor plats för mig.

lustiga är ju att när jag diskuterade priset på telefonen skulle jag få med en svindyr regulator på köpet men när jag kom dit så fick jag med en 200kr regulator.....

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följande svar fick jag från AquaCare i tyskland när jag ställde samma fråga för ett år sedan, dock har jag kört vidare med AquaCares granulat:

"You can use every other calcium carbonate material, but the Turbo granules are the most effective.

Best regards

Burkhard RAMSCH

AquaCare GmbH & Co.KG"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej.

eftersom mitt akvarie är långt under max på kalkreaktorn så kanske jag får köra den en längre tid än vad som är normalt för denna med korallkrosset men det fungerar då tydligen iaf gott å höra.

får se nu hur det fungerar med regulatorn nu då enligt aquacare så skall man använda deras egna speciella regulator men jag vet inte hur jag gör har liksom kostat en heldel som det har redan.

har även en iks phmätare till denna var det en onödig investering?

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inget speciellt med denna bollen. Det är bara

2st PVC Endcaps som sitter ihop och sedan en nivågivare inne i denna "boll". E du haj så bygger du en själv ;)

Styrningen sedan är så enkel att den är

Timer på och den fyller på med CO2 via magnetventil sedan när co2 nivån är under bollen så stänger den av co2 tillförseln. Sedan när nivån stiger i detta rör igen så får nivåvakten indikering att sätta på tillförseln på co2 magnetventilen igen å så går den på / från/ På /från under den tid du ställt in själv.

Styrningen i sig är det lite fördröjning på det hela men inte är det värt detta för en liten styrning.

Så visst kan du sköta kalkreaktorn utan deras "special" styrning och ändå få det att funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo den styrningen är med på kalkreaktorn även en basitec 3 enhet samt en flödesmätare för vattnet, regulatorn jag menade var den som skall sitta på co2 tuben den skall ge max 3bar och rekomenderade deras egna för denna kalkreaktor.

priset för denna begagnade reaktor inkl full co2 tub var 5000kr var det värt det?

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...