Gå till innehåll

Erfarenhet av Korallen Zucht Magnesium Komplex - Nån


loscars

Rekommenderade inlägg

Jag har just skaffat MH ramp och nu händer det grejor, vill jag lova. Det växer röda kalkalger så

det knakar. Vilket givetvis syns på MG värdet.

Hittills har jag mätt med JBL's MG/CA test. Men jag vet inte om jag törs lita på den. Enligt den har jag 1080 - 1180, vilket är lågt. Men då jag testade vatten jag fick med fraggar fick jag helt andra värden, än han som hade akvariet, hade uppmätt med Salifert tester.

Hm nåja det är lätt ordnat, bara å köpa nya tester.

Men nu till min fråga. Är det någon som har någon erfarenhet av Korallen Zucht Magnesium Komplex? Dosering enligt flaskan är 3ml / dygn för 200L. Men hur mycket höjer det MG värdet?

Om man som jag då ligger under, behöver jag dosera mer, tills det ligger rätt. Vilket (om man ska höja 100ppm/dygn) tar ett tag. Nån som har nån idé eller ska jag ta nått annat nu och återgå till Korallen Zucht senare?

Jo just det mitt CA ligger på 380 och KH på 8-9 PH ligger mellan 7.8 - 8-1

// Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver 409 gram Magnesiumklorid (MgCl) och 51 gram Magnesiumsulfat (MgSO4) för att höja Mg med 100ppm i ditt 540-liters.

Så antagligen räcker det inte ens om du petar i hela flaskan. Skaffa ett preparat i pulverform så slipper du betala för vattnet.

Fast mät först med ett bättre test (ex Salifert).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Preparaten är de Ove skrev i sitt inlägg, "Magnesiumklorid (MgCl) och Magnesiumsulfat (MgSO4)" som används som en del av "balling-light" metoden.

Tritonakvarium har preparaten från Fauna Marin i 1kg och 4kg förpackningar, titta under "tillsatser, spårämnen...." övertygad om att många andra handlare i Sverige även säljer det..

Sök lite i forumet på balling så kommer du hitta massor av bra info för att enkelt och billigt hålla t.ex. Mg och Ca på "rätt" nivå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på kalkreaktor med magnesium granulat, men jag får se. Det verkar inte helt okomplicerat. Balling har jag kollat lite på, men även det är mycket teknik. Vi får se vad det blir.

Men tack för tipset, jag kollar in det.

// Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...