Gå till innehåll

ytavrining!!!


hedan

Rekommenderade inlägg

hej på er alla saltkillar!!

håller på o limmar i hop set sissta på alla rör en sak som jag funderade på är ytavriningsröret!!!!1. hur långt under vattenytan ska man kapa det..

2. nere i sumpen ska den gå under vattenytan eller strax ovan??

röret är 50mm....

//hedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan är karet borrat i botten eller på sidan??

På mitt 50mm ytavrinningsrör så har jag en förstorning från 50mm till 110mm denna sitter ca 1,5cm under ytan.

Röret ner till sumpen har jag problem med låter som värsta vattenfallet trotts att jag testat med både att lägga i biobollar i röret å så sätt dämpar ljudet och nu med att sätta en kran nere vid sumpen för att fylla upp röret lite mer å på så sätt minska fallhöjden innan det träffar vattnet i sumpen.

ytavrinningkarmen2.jpg

Förstornings muffen från 50-110mm

overrinnings_roret1.jpg

overrinnings_roret2.jpg

Med vatten i karet:

Röret ner i sumpen sitter ca 1cm under vatten ytan och det bubblar en MASSA så här har man fått en ofrivilig skummare. Gäller säkert även här att man får pula och dona lite innan man hittat det optimala

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flera biobollar i en metrev hängandes i ytavrinnings röret, fungerar bra för att få ner ljudnivån på skvalet. Men se till att ta upp dom ofta och rengör bollarna eftersom att det fastnar en massa skit som täpper till flödet . Jag råkade ut för detta ,en bit seaveggies som satte sig i vägen och vatten nivån hamnade otäckt nära kanten på karet.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...