Gå till innehåll

Intressant missöde (snäckor)


Bygert

Rekommenderade inlägg

I kallvattensburken har jag en skummare som driver mig till lätt vansinne (rio nano), den går inte alls som tänkt och sista varianten i ren desperation är att jag strypt luftintaget och använder en luftsten i stället. I alla fall, när jag plockade den i molekyler var den som vanligt invaderad av snäckor och jag tyckte mig se att ett par av dem tackat för sig och var tomma så de åkte i blivande revakvariet för att i alla fall komma till glädje som eremitbostäder. Några timmar senare hade de kommit ut och ägnade sig för fullt åt att skrapa alger.

Märkligt tyckte jag, i kallburken har de inte gjort så mycket. Slump eller nåt att ta fasta på, sånt måste provas så över med tre till från kallburken. Sexton grader till tjugosex, tjugoåtta promille till trettiofem, plopp bara, vaddå försiktig inskolning.

Joddå, några timmar senare är de också i full drift. Nu vet jag ju inte hur långvariga de blir men det tål ju onekligen att fundera över om dyra snäckor i korallakvarier skulle kunna bytas mot vanliga sketna strandsnäckor som plockas gratis på västkusten. Bespraringspotentialen är ju rätt avevärd om man vill ha många snäckor.

Egentligen kanske inte saken är så ologisk, strandsnäckorna / Littorina finns ju i hällkar och andra miljöer där de säkert måste ha beredskap att hantera det mesta i fråga om temperatur och salthalt. Ett revkar kanske ligger närmare deras optimum än min kallburk som de mest försöker emigrera från. Nå, jag vet inte hur detta kommer att utveckla sig men misstag är ju en solid grund för framåtskridande så vem vet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tänkt tanken och vet att nånstans här på forumet finns det nån som har gjort det. Men jag har varit lite skeptisk eftersom:

1. Jag inte vet vilka snäckor i Sverige som kan tänkas vara rovdjur och hur svårt det är att skilja dom från "snälla" algätare. Det borde man iofs kunna läsa på lite om ganska enkelt.

2. Svårare är det att veta hur stor risk man tar vad gäller att eventuellt få med sig mikroskopiskt små skurkar, t ex en helt tokig bakterie eller algkultur som går bärsärkagång i ett konstant tropiskt klimat eller små parasiter som kan överföras till andra djur i karet eller nåt.

Var det inte nån "ebay-skandal" som byggde på att folk hämtade upp nån slags snäckor utanför Englands kust och sålde som tropiska snäckor fast nästan alla dukade under i för hög temperatur och vad värre var att dom kunde vara bärare av nån parasit som kunde angripa människor (eller om det var fiskar eller nåt)?

Den historian och min skepticism till trots så har jag ju läst om en del som gjort så och även som hållit Palaemon Elegans (räka) som de fiskat upp på västkusten och förresten också om folk som fångat upp poder och mysis och haft som levande föda så det borde inte vara dömt att misslyckas (läs: jag är feg?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis finns risken att man får in obehagligheter på köpet, egentligen är dock nog jag mer oroad över risken att det som vi köper in från andra hav skall stöka till det i våra inhemska hav än för risken att något inplockat från naturen skall löpa amok i akvariet.

Jag tackar för tipset att plocka snäckor och sälja dem med lite lätt korrigerad ursprungsbenämning, iden är inte dum!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tackar för tipset att plocka snäckor och sälja dem med lite lätt korrigerad ursprungsbenämning, iden är inte dum!!!

Nä - görs ju redan med frukt på Lidl och Ica om man får tro skriverierna i tidningarna.

Nu var det ju snarare tänkt att nämnas som en varning eller åtminstone info om att det inte alltid funkar helt smärtfritt...

Idén att tjäna pengar på lögner har väl aldrig varit dum på så sätt att det måste vara mycket lättare än att tjäna pengar med fullständig ärlighet, däremot kanske lite riskabel (med tanke på olaglighet) och lite omoralisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju nästan som du tror att jag menar allvar med att börja sälja snäckor... Det var ett skämt om nu det behöver förklaras, att däremot testa om Littorina-snäckor funkar i revakvarium är jag fullt allvarlig med att jag menar att det är värt ett test.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä jag trodde inte du menade allvar faktiskt. Ville mer avskräcka eventuella andra som läser (inte kanske främst medlemmar utan också så kallde lurkers som säkert har en term på svenska också) från dumheter.

Jo, jag kommer nog kanske nån dag att våga prova - jag har ju faktiskt ett litet extra-akvarium med pod-odling samt temporär förvaring av fraggar och extra LS som jag skulle kunna börja lägga ner ett par i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...