Gå till innehåll

MP Scubaline 130


Waterboy

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Nu har jag äntligen börjat få ordning på min burk efter 12 månaders fumlande. Hoppas på att göra mindre dumheter med burken i fortsättningen. Bland annat hällde jag in på tok för mycket tillsatse under det första halvåret vilket fick algerna att ta riktigt bra rotfäste. Efter att ha hittat rätt metod tog det sist och slutligen endast 2 månader att få ordning på algerna. Tricket i mitt fall far nedsatt belysning till 6h/dygn, rowaphos ultra och 20-30 glada turbosniglar.

IMG_3290.jpg

1års kalas :)

Akvariet är ett MP Scubaline 130 på 468 liter och sumpen rymmer ca. 60 liter. Teknik enligt följande:

- Tunze Doc 9010

- Tunze Kit TS24 Multikontroller + 2*12000L/h

- Tunze Osmolator

- Eheim returpump 1000-3000L/H

- Giesemann 230 Plus. 2 * 250W + 2 * 24W blåljus

-Grotech III doserpump för Tropic Marin ballingvätskor.

-Hemmagjort filter för aktivt kol

-Profilux Plus II med Ph och temp -prober.

IMG_3285.jpg

För tillfället tillsätter jag 40ml av varje ballingvätska/dygn och påfyllningsvattnet är kalkvatten gjort på osmosvatten. I skåpet har jag TM's Coral Elements A+ och K-, Aminosyra, HW's Strontium och Jod och en flaska plankton. Dessa används för tillfället inte.

Tog ur rowaphosen i förra veckan och har nu gått över till vodka. Doserar 2ml om dagen. För tillfället känns läget stabilt och nu avvaktar jag om mina SPS:er möjligtvis skulle börja färga ut.

I fiskväg har jag:

1 Zebrasoma Flavescens

1 Ctenochaetus sp.

1 Valenciennea puellaris

3 Dascyllus trimaculatus

2 P. paccagnellae

Det kan väl anses vara medelbelastning.

I korallväg har jag både mjukt och hårt och LPS och SPS. En del har jag fått av trevliga saltvattenakvarister och en del har jag hämtat från Triton. För tillfället har jag paus med införskaffningen av koraller och väntar medan de befintliga växer till sig.

Hade dålig tillväxt det första halvåret men på senare tid då jag fått ordning på vattenvärdena har det börjat växa riktigt bra.

Synpunkter och goda råd tages gärna emot!

IMG_3277.jpg

IMG_3281.jpg

IMG_3283.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för de vänliga kommentarerna! :)

Jo visst är det trevligt med en snygg möbel. Nackdelen är de trånga utrymmen under akvariet. Väldigt trångt att få in skummare och annat i sumpen som mäter 35 x 35 x 50. Påfyllningskärlet är jag tvungen att ha på sidan om akvariet då jag valt att placera 3 x 10liters dunkar med ballingvätskorna inne i bänken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Till min stora förvåning märkte jag precis att min ena Royal Dottyback vaktar på någonting som ser ut som en rompåse som hänger ner från taket i en liten ihålighet i en sten. Har man måntro någon chans att dra upp dessa? Gjorde en snabb googling men hittade inget intressant om odling av av dessa kungligheter. Någon där ute som har någon trevlig länk att bjuda på. Jag bjuder på en bild senare ikväll eller imorgon.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej, en tråkig uppdatering. Komm hem från jobb idag och hittar en av mina SPS:er kritvit. Denna korall har inte vuxit nästan als sedan jag fick den för ett halvår sedan och nu verkar den ha gett upp helt.

Har inte gjort någonting i karet förutom att jag nu fått min skummare att fungera och så använder jag rowaphos även om jag aldrig kunnat mäta fosfat.

Oj! I skrivande stund kommer jag på att jag såg min damsell (dascyllus) rengöra korallen igår. Det såg ut som lekbeteende. Måste väl vara boven eller?

Tänkte annars föreslå att det är min green star som breder ut sig och fått livet av korallen eller de små brun-gula asen nere till vänster.

Skall jag fragga fort som fan och kasta ut resten eller ska jag låta den vara?

Tacksam för snabba svar.

post-1664-14468917049882_thumb.jpg

post-1664-14468917050045_thumb.jpg

post-1664-14468917050263_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad heter dom svarta fiskarna med vit prick på ryggen?? vad är det för sort?

Dascyllus trimaculatus

Har 3 av dem och en av dem går där och pickar på korallen titt som tätt. Kan det vara så att den äter av den döda vävnaden eller är det så att vävnaden dör av att fisken pickar på den?

Igår såg det iaf ut som om den rengjorde ett ställe för lek. Den putsade på korallen och simmade ibland ut till sin polare och försökte locka med han/henne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Men det lär nog bli snyggare nu när du kan börja om från start med allt du lärt dig under 2 år.

Jovisst! :) Bland annat kommer jag nog inte att låta Anthelian och clavularian ta över. Blir en ganska clean stenkorallburk till nästa. Den stora yviga Sinularian får iaf stanna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jovisst! :) Bland annat kommer jag nog inte att låta Anthelian och clavularian ta över. Blir en ganska clean stenkorallburk till nästa. Den stora yviga Sinularian får iaf stanna.

Ush va ful den var nej nej ge bort den till mig ist -skrattar hysteriskt

Ne jag älskar mjukisar men skivor kommer först på listan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...