Gå till innehåll

Velar om ljuset!!! Vilken temp på rören ska man ha


campokatt

Rekommenderade inlägg

Hej.

Har Skickat efter lite nya rör till mitt molly.

Har nu idag beställt 1st 36W 10000K, 1st 36W 20000K(blått) då dom inte hade dayligtblue rören i den butiken(som jag tänkte köpa). Vad tror ni om denna kombination, förväntar mig att den ska ge ungefär samma blåafärg som dayligt blue.

Blir det för mycka blått om man kompleterar detta med ett 11w 30000K ?

Kommer troligen att använda det 24w daylightblue som jag har nu oxå.....

Skulle jag köpt 2st 36w 10000k istället o kört med mitt 24w daylight/blue och 11w 30000K rör???

Ja, behöver bara lite åsikter om det jag köpt, nån med åsikter??

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde en fråga. Är det bättre att använda typ ett triplus rör än ett 10000k i fallet ovan? Får man med fler färgspektra då på nått sätt?

Det jag undrar är igentligen om det är samma sak att använda två 10000k rör som o ha ett 5000k och ett 15000k. Blir det oxå 10000k totalt menar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Har Skickat efter lite nya rör till mitt molly.

Har nu idag beställt 1st 36W 10000K, 1st 36W 20000K(blått) då dom inte hade dayligtblue rören i den butiken(som jag tänkte köpa). Vad tror ni om denna kombination, förväntar mig att den ska ge ungefär samma blåafärg som dayligt blue.

Blir det för mycka blått om man kompleterar detta med ett 11w 30000K ?

Kommer troligen att använda det 24w daylightblue som jag har nu oxå.....

Skulle jag köpt 2st 36w 10000k istället o kört med mitt 24w daylight/blue och 11w 30000K rör???

Ja, behöver bara lite åsikter om det jag köpt, nån med åsikter??

/M

Det är ju en estetisk fråga. Så det är väl ganska omöjligt att tala om vad du ska ha. Tror det blir rätt hyffsat ljus med dom rören, 30000K röret ger definitivt grym effekt på dom fluorocerande korallerna, prova gärna komplettera med ett. Man får helt enkelt prova sig fram vad som passar ens egna tycke.

Glömde en fråga. Är det bättre att använda typ ett triplus rör än ett 10000k i fallet ovan? Får man med fler färgspektra då på nått sätt?

Njae. Körde ett tag med triplus, jag gillar inte det ljuset, ger ett "fjolligt" rosa ljus, huruvida det är bättre för koraller mm. ska jag ha osagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske skulle tagit ett kraftigare 30000k rör då... Men utbudet är tyvär inte så stort när det gäller pc rör... Trodde den andra blåa röret skulle ge den effekten oxå.

Har ett triplus rör idag o kan håla med om att det ser lite mesigt ut, det jag tänkte på var om det skulle vara bättre o kyla ner ljuset med ett blå rör än o byta ut röret mot två likadana med en lite kyligare färgtemp. Tänkte att man fick sama utseende på karet men med fler ljusspektra,,,, Hänger ni med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...