Gå till innehåll

Turbo snäckor "skaffar barn"


leucosternon

Rekommenderade inlägg

Hej! Ikväll hände något märkligt, jag tror att våra turbosnäckor förökade sig, eller iallafall försökte? Två snäckor klättrade upp så högt de kunde på revet och liksom blåste upp sig och "puffade" ur sig något som såg ut som massor av små, små ägg. På ytavrinningsfacket satt ytterligare 2 snäckor som släppte ur sig något som såg ut som mjölke. Jag antar att de försöker föröka sig men är ej säker, någon som vet?

Det blev alldeles vitt i akvariet innan de var klara. De höll på ca 10 min. Är detta vanligt? Kommer det att bli några småsnäckor eller äts småttingarna upp av fiskarna, eller andra djur typ fireworms, sjöstjärnor och dyligt? Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brukar hända hos mig också ibland, nästan alltid i dämpad belysning, mest på morgonen. Brukar bli en ca 10-20st som blir vuxna efter varje vända. Innan dom blir ett par millimeter så har dom en tendens att hålla sig på samma ställe hela tiden, oftast inom 2x2cm. Ifrån 1cm växer dom riktigt snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga eftersom det mest sker udda tider och alldrig när belysningen varit på, så man har säkert missat flera gånger. Har nog sett själva "rök släppen" en 2-3 gånger på ca halv år. Ibland kan man bara ana vad som hänt, när man kommer hem på morgonen från jobbet och ser att vattnet är alldeles dimmigt. Känns iallafall som att det inte är så många som klarar sig och blir vuxna, som det borde bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inga problem med tillgång på Turbos c:a 50 - 100 stycken på tillväxt i mitt

240 "Juwel" 8 mm - 15 mm vet inte varför har redan skördat ettt 50 tal stoppat ner

i mitt "Percula 90".

Men jag kan inte svära på att detta är "Turbosar" men dom är i alla fall köpta som

detta.

Lite svår att fånga dessa på bild då de är mest aktiva på natten.

Undrar om detta är ovanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Snäckor och även många andra djur på korallreven förökar sig genom att de triggas av en viss händelse - t ex fullmåne, strömmar som drar in mer näringsrikt vatten över revet eller något - så att samtliga individer kryper upp på de högsta punkterna och släpper ut ägg och spermier som sen blandas och befruktas lite hursomhelst.

Frågan är bara vad olika arter triggas av? Ni som ofta bevittnar det måste han nån parameter (salthalt, belysningsgrad, temperatur etc) som triggar dom oftare än jag - som aldrig sett några trochus (på över ett år) eller de astrea jag hade innan jag började med trochus för den delen göra det och inte heller sett några bebisar.

Däremot har jag bevittnat en stomatella spruta ägg vid ett tillfälle och de blir stadigt fler i mitt kar så mina vattenparametrar måste vara lämpliga för explosionsförökning av dom. Jag väntar fortfarande på att få trochus-barn. Det skulle vara så häftigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att turbosar snuskar sig är som flera sagt inte helt ovanligt i våra kar... Sen tror jag inte någon lyckats att få dem att växa upp då dom har en ganska lång pelagisk (frisimmande i vattenpelaren som plankton) fas och blir då oftast bortskummade eller uppätna långt innan dom blivit stora nog för att börja sitt liv som "riktiga" snäckor. "Baby-turbosar" som många får i sina kar är en helt annan art som oftast följer med LS:en...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera som fått dom att växa upp om man tittar på utländska forum. Och även här ¨på detta.

Sen finns det så fruktansvärt många olika turbosar (varav en del inte ens är Turbo utan trochus, tectus, astrea etc) och vissa har faktiskt larver som inte är pelagiska utan krypande och de är mycket lättare att föda upp. Även arter med pelagiska larver har olika långa larvstadier, vissa så korta att några kan klara sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med Trochus och dom andra arternas "yngel", tänkte främst på hur lång tid de behöver för att växa upp?

Mina har snuskat sig minst en gång, (dvs den enda gången jag sett), och småttingar har det ju blivit av det hela, sisådär fem-sex stycken.

Funderade mest på om dom är från den leken jag såg (två månader sen eller så), eller om dom är från något långt tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns flera som fått dom att växa upp om man tittar på utländska forum. Och även här ¨på detta.

Sen finns det så fruktansvärt många olika turbosar (varav en del inte ens är Turbo utan trochus, tectus, astrea etc) och vissa har faktiskt larver som inte är pelagiska utan krypande och de är mycket lättare att föda upp. Även arter med pelagiska larver har olika långa larvstadier, vissa så korta att några kan klara sig.

Jag är ju lite intresserad av att odla lite snäckor, så om du har några länkar till trådar där människor lyckats med olika större arter av "turbosar" (eller kanske mer korrekt arter under supergruppen Trochoidea) så man kan studera deras uppsättning lite nogrannare så man kan få lite tips. Jag vet om att det går att odla Trochus arter, dessa har en pelagiskt planktonstadie på runt 5-6 dagar, jag antar att de som odlar dem inte skummar odlings-karen eller har några rovdjur i dessa.

Andra släkten av stora Trochider/Turbinider vet jag inte så jättemycket om ännu men vill gärna lära mig mer. Några av de mindre arterna i denna supergrupp är ju kända att de är relativt lätta att få överleva och växa upp, exempel på dessa är ju Collonista sp. och Stomatella sp.. Vad jag hört så är alla dessa så kallade "broadcast spawners" men de som lyckas ganska "lätt" i akvarierna har en mycket kort pelagisk fas. Men det är ju uppmuntrande att några lyckas med de mer attraktiva arterna i gruppen, då borde det ju finnas en chans att lyckas i ett specialkar utan rovdjur eller skummning..

Annars har det varit Nassarius:ar som än så länge är mitt primära mål att få lyckad odling av..Har även funderingar på att testa någon av Strombus sp. Dessa släkten är inte "broadcast spawners" så man har lite mer kontroll över odlingen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur är det med Trochus och dom andra arternas "yngel", tänkte främst på hur lång tid de behöver för att växa upp?

Mina har snuskat sig minst en gång, (dvs den enda gången jag sett), och småttingar har det ju blivit av det hela, sisådär fem-sex stycken.

Funderade mest på om dom är från den leken jag såg (två månader sen eller så), eller om dom är från något långt tidigare.

Snäckor som mår bra växer förvånande snabbt, en två månaders snäcka av Trochus torde vara ca 1cm i diameter. Men som jag sagt i många trådar så är det vanligaste "turbo-baby:arna" ett helt annat släkte, Collonista sp., som finns i de flesta kar och förökar sig ganska lätt och ser precis ut som en liten turbo/trochus/tectus, men växer till en bit under 1 cm stora som störst.. Dom brukar vara lite mer nattaktiva än turbo/trochus/tectus snäckorna, så ser man dem oftast på kvällen/natten, men inte på dagen så är det sannolikt dessa. Ett mer säkert sätt att veta är om man plockar upp en och tittar på dess operculum (luckan den stänger öppningen i skalet med) om den har ett litet hål/grop mitten så är det en Collonista. Är det verkligen Tectus babies så är det bara att gratulera! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nae, collonista är det inte jag tänker på, även om jag har en miljard sådana också.

De småttingar jag tänkte på är kopior av föräldrarna: tigerrandiga konformade skal, och dagaktiva.

De börjar närma sig en cm i diameter, jag vart själv förvånad av hur snabbt dom växte.

Dessutom ser man ju skillnaden rätt så tydligt, då Collonista är turbanformade, och inte rätkoniska.

Finns det några sätt att trigga mer snuskande bland sniglarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nae, collonista är det inte jag tänker på, även om jag har en miljard sådana också.

De småttingar jag tänkte på är kopior av föräldrarna: tigerrandiga konformade skal, och dagaktiva.

De börjar närma sig en cm i diameter, jag vart själv förvånad av hur snabbt dom växte.

Dessutom ser man ju skillnaden rätt så tydligt, då Collonista är turbanformade, och inte rätkoniska.

Finns det några sätt att trigga mer snuskande bland sniglarna?

Coolt, och som sagt grattis :).

Jag får helt enkelt ta och kolla din tråd lite noggrannare så man ser hur du kör i karet :)

Trochus är en av de få i supergruppen som jag hittat lite mer information om förökning med mera, antagligen för att dom är något lättare än många andra släkten/arter. Lite basfakta: dom är broadcast spawners där hanarna initierar förökningen genom att släppa ut mjölke, och då närliggande honor släpper ägg när de "upptäcker" det. Dom är inte som en del arter som förökar sig synkront, dvs alla individer deltar vid samma tillfälle, så triggern är inte sån att alla gör det varje gång det sker.

Men det som sägs trigga det är om jag minns det rätt, att det sker på natten oftast vid nymåne eller fullmåne, vid det inkommande tidvattnet. Vanligast på sommarhalvåret. Individer tros föröka sig ungefär 1-2 ggr per år. Så vad ska man göra, kan ju tänka sig att ha en måncykelsimulering på belysningen (tidvattenssimulering är kanske lite overkill). Men som det verkar så är det ganska enkelt att få dem att göra det i karen då det naturliga ju var 1-2 ggr per år så det ska inte ske varje vecka om man säger så, men vore intressant att se om det har nånting med salinitet och vattenbyten och liknande att göra då det har med tidvatten och sådan att göra också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är ju lite frågan om det är Trochus eller Tectus jag har.

Trochus hittar jag inget om på reeflex, men det kan ju vara så att jag är blind också.

Nu är det väl som vanligt "oftast", eller "vanligen" inblandat, men mina roade sig mitt på ljusan dag (runt lunch, i full södersol), och verkade hyfsat synkrona (alla snäckor av den arten satt i en tät klunga).

Hur som helst är det skoj att dom förökar sig. Det är ju inte som guppy direkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ju lite intresserad av att odla lite snäckor, så om du har några länkar till trådar där människor lyckats med olika större arter av "turbosar" (eller kanske mer korrekt arter under supergruppen Trochoidea) så man kan studera deras uppsättning lite nogrannare så man kan få lite tips. Jag vet om att det går att odla Trochus arter, dessa har en pelagiskt planktonstadie på runt 5-6 dagar, jag antar att de som odlar dem inte skummar odlings-karen eller har några rovdjur i dessa.

Andra släkten av stora Trochider/Turbinider vet jag inte så jättemycket om ännu men vill gärna lära mig mer. Några av de mindre arterna i denna supergrupp är ju kända att de är relativt lätta att få överleva och växa upp, exempel på dessa är ju Collonista sp. och Stomatella sp.. Vad jag hört så är alla dessa så kallade "broadcast spawners" men de som lyckas ganska "lätt" i akvarierna har en mycket kort pelagisk fas. Men det är ju uppmuntrande att några lyckas med de mer attraktiva arterna i gruppen, då borde det ju finnas en chans att lyckas i ett specialkar utan rovdjur eller skummning..

Annars har det varit Nassarius:ar som än så länge är mitt primära mål att få lyckad odling av..Har även funderingar på att testa någon av Strombus sp. Dessa släkten är inte "broadcast spawners" så man har lite mer kontroll över odlingen..

Ja - jag är också väldigt intresserad av detta med att föröka snäckor, jag gillar snäckor och tycker att det är oerhört fascinerande små kryp. Jag var överlycklig när jag konstaterade att jag lyckats få tillökning på Stomatella utan att göra mycket mer än att ha dom. Dom är ju iofs riktigt lätta - nu har det snarare blivit lite problem eftersom dom knaprar upp några väldigt fina makroalger som inte längre får chansen att blomma ut, men men... skoj att se att att 5 stomatella kunde bli över 30 och hålla sig där trots att jag hittar tomma skal då och då.

Jag har två mycket bra och väldigt seriösa länkar till diskussionsforum om uppfödning av marina djur som fokuserar inte bara på korall+fisk utan även sjöstjärnor, sjöborrar och allt man kan tänka sig - inklusive snäckor. Det är project dibs som bl a har hittat en turbo med krypande larver som ska vara relativt lättodlad:

http://www.reefstewardshipfoundation.org/forums/

(scrolla ner till mollusk-sektionen av forumet)

och sen finns det en del bra info på marinebreeder-forumet också:

http://www.reefstewardshipfoundation.org/forums/

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...