Gå till innehåll

Gamla MH 250W


bootin

Rekommenderade inlägg

Hittade två gamla mh-armaturer i min källare igår som jag hade glömt av att jag hade, som var lite rostiga så jag skruvade isär dom för att göra rent allting.

Det jag undrar över är att jag varken hittade några kondingar eller tändare, endast drossel. Då jag aldrig använt dom utan fått dom av en kille för 4 år sedan undrar jag om detta verkligen är så smart? borde inte detta öka risken ganska mkt för att paja de lampor man använder? sen hajar jag inte hur dom ens har kunnat tändas utan tändar-dosa.. eller hur är det med lampor med E40-sockel - kan man köra dom utan tändare (och kondingen?) och isf varför? tänkte renovera dessa gamla as jag hittade i källaren för att i längden starta upp ett saltkar, så det hade varit bra att veta detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan är om det inte är ett par gamla högtrycks-natrium armaturer som du har - funkar inte med MH-lampor som ju kräver tänddon

Nej det är såklart inga högtrycksnatrium även om dom har samma fattning, detta ser man ju ganska tydligt inuti lampan hur den är uppbyggd =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...