Gå till innehåll

Fosfat


tobias.nero

Rekommenderade inlägg

Organisk kemi är typ såna ämnen där det ingår kol. I det här sammanhanget så kan man säga att organiskt bunden fosfor är sådan som tagits upp av något levande och byggts in i någon av livets byggstenar.

ATP, adenosintrifosfat t ex som är cellernas kraftkälla ser ut så här: C10H16N5O13P3

Fosfor, P, sitter mitt i smeten tillsammans med en hoper kolatomer. Fosfatjonen däremot,

PO43−, innehåller inget kol och är tillsammans med ett par varianter det som det normalt menas när man talar om oorganisk fosfat. Den finns löst i vatten och kan tas upp och användas som byggsten för att göra olika ämnen som levande organismer behöver, det blir då organiskt fosfat. När sedan dessa organismer dör eller äts upp bryt många ämnen ner och det kan åter bildas oorganisk fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret!

PO43-, hmm, det ser bra ut när jag skriver men sen vill det sig inte med upphöjd, nedsänkt text. Nå, det blir nog begripligt ändå.

Jo jag tror att jag förstod det 4 ner och 3 upp.

Är detta rätt uppfattat: Organiskt är när det är budet i massa (levande form) och oorganiskt är i lös form (typ näringsform) eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är detta rätt uppfattat: Organiskt är när det är budet i massa (levande form) och oorganiskt är i lös form (typ näringsform) eller?

Riktigt så enkelt är det inte om man skall vara noga men för praktiskt bruk så kan man tänka så, bundet i växter och djur - organiskt, löst näring i vattnet - oorgansikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...