tobias.nero Postat 5 februari 2009 Postat 5 februari 2009 Hej! Jag har läst om fosfat cykeln i The reef aquarium vol 1.Min engelska är lite sådär så jag fattar kanske bara hälften . Men en fråga har jag iaf, finns det någon som kan förklara vad organisk respektive oorganisk fosfat är?Blev förvirrad, men det gjorde mig mer nyfiken. Citera
tobias.nero Postat 7 februari 2009 Författare Postat 7 februari 2009 Nu ser jag att denna skulle nog passa bättre i Biologi forumet...Kanske det finns någon supersnäll moderator som vill Flytta den till rätt plats Citera
Bygert Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Organisk kemi är typ såna ämnen där det ingår kol. I det här sammanhanget så kan man säga att organiskt bunden fosfor är sådan som tagits upp av något levande och byggts in i någon av livets byggstenar.ATP, adenosintrifosfat t ex som är cellernas kraftkälla ser ut så här: C10H16N5O13P3Fosfor, P, sitter mitt i smeten tillsammans med en hoper kolatomer. Fosfatjonen däremot, PO43−, innehåller inget kol och är tillsammans med ett par varianter det som det normalt menas när man talar om oorganisk fosfat. Den finns löst i vatten och kan tas upp och användas som byggsten för att göra olika ämnen som levande organismer behöver, det blir då organiskt fosfat. När sedan dessa organismer dör eller äts upp bryt många ämnen ner och det kan åter bildas oorganisk fosfat. Citera
Bygert Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 PO43-, hmm, det ser bra ut när jag skriver men sen vill det sig inte med upphöjd, nedsänkt text. Nå, det blir nog begripligt ändå. Citera
tobias.nero Postat 8 februari 2009 Författare Postat 8 februari 2009 Tack för svaret!PO43-, hmm, det ser bra ut när jag skriver men sen vill det sig inte med upphöjd, nedsänkt text. Nå, det blir nog begripligt ändå.Jo jag tror att jag förstod det 4 ner och 3 upp. Är detta rätt uppfattat: Organiskt är när det är budet i massa (levande form) och oorganiskt är i lös form (typ näringsform) eller? Citera
Bygert Postat 8 februari 2009 Postat 8 februari 2009 Är detta rätt uppfattat: Organiskt är när det är budet i massa (levande form) och oorganiskt är i lös form (typ näringsform) eller?Riktigt så enkelt är det inte om man skall vara noga men för praktiskt bruk så kan man tänka så, bundet i växter och djur - organiskt, löst näring i vattnet - oorgansikt. Citera
tobias.nero Postat 8 februari 2009 Författare Postat 8 februari 2009 Det är ju alltid kul att fördjupa sig i det finns det någon artikel eller liknande där jag kan läsa mer om det? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.