Gå till innehåll

Flytt av inkört akvarium, till nytt akvarium.


Mattias

Rekommenderade inlägg

Hejsan, jag har köpt det levande ur er jättefint inkört akvarium. Det är på ca 240 l och mitt akvarium är på ca 540 L.

Hur sjutton skall jag sy ihop det här ? Det är ca 70 kg ls ifrån det köpta karet, vilket troligen inte räcker till för det revet jag tänkt bygga. Skall jag satsa på att få tag i mer "inkörd" sten eller skall jag satsa på "färsk" ?

Och hur sjutton gör jag med vattnet, säg att det kanske är 190L i det som jag köpt. Skall jag ta med det och blanda upp med nytt vatten ? Eller skall jag satsa på bara nytt vatten, det är ju även fiskar och koraller med i köpet.

Hur göra m belysningen ? Fullt spett, eller smygstart ? Med tanke på att det är såpass mycket nytt vatten.

Nått mer att tänka på ???

Hjälp !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje gång jag har uppgraderat har jag tagit så mkt vatten som möjligt från det gamla karet och blandat med nytt i det nya karet, stenen har åkt med och i ditt fall skulle jag nog stasta på inkörd sten om det går o få ta i annars funkar det ju med ny sten.

Jag har kört full belysning eftersom jag haft koraller osv i karen. Men det ger lite alg problem som man får lösa efter hand. Skaffa mer städare såsom snäckor o eremiter så ska det lösa sig med tiden.

Nu är det ju iofs dubbla volymen det handlar om men det borde funka, så länge du kan hålla tempen rätt o hyfsat samma värden så ska fisken klara flytten bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...