Gå till innehåll

Planering av 375 liters "low tech"


kimett

Rekommenderade inlägg

Har nyligen införskaffat mig ett begagnat 375 liters alu ramakvarie med bänk belysning och 2 st fluval 4 som följde med. Har läst diverse trådar, guider, sidor etc de senaste månaderna och börjar klarna lite vad jag vill få till. Med det har några frågor uppkommit.

Bortsett från ordentlig skrubbning och silikoninpackning av aluminiumet samt en skyddande bottenplatta för säkerhets skull så tänkte jagbygga mig en intern sump/avrinning till en början och där placera fluvalerna troligtvis fyllda med LS, avdelningen blir no ca 20 cm för att lätt ska gå att komma åt vad som hamnar i den. Rampen till detta är 4x36W T8 lysrör ej köpta ännu, denna ska också byggas om lite för att extra saltvattenssäkras.

Nu kommer frågorna. På detta är det nu täckglas så någon som har en aning hur mycket lyseffekt som kan försvinna pga av det? funderar på om jag ska bygga om det för att klara öppet mellan vatten och ramp.

Vad jag vill ha i akvariet är ett par clowner med tillhörnade anemon för deras skull och så småningom ska en mandarin tillkomma, fastnade för denna för länge sedan nu. Jag undrar om det kan fungera att öka på LS efter hand som tiden och även möjligheten till inköp av denna relativt dyra inredning ökar. iaf börja med 5-10 kg och sen lägga i så mycket som ekonomin tillåter vartefter. Någon stor nackdel med att göra på detta sätt och hur mycket LS bör jag ha samlat på mig innan jag kan börja få i clowner i detta. Min ide är att iaf till en början köra utan skummare då det inte kommer finnas någon större belastning.

Kan denna ljusuppsättning uppfylla de krav som ev anemon ställer?

Mycket text men en början på det hela, ska bli lite bilder när det kommer igång just nu är det borttagning av beläggningar och lite överflödigt störande silikon bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Din belysning blir nog inget vidare för en anemon, samt så bör akvariet vara ordentligt inkört och stabilt. Anemoner är överlag krångliga djur, den enda undersökningen jag sett pekar på en dödlighet på 95% inom ett par år.

Prova en euphyllia istället dessa liknar anemoner och clowner accepterar dom som värddjur.

Fördelarna är att dom alldrig vandrar in i en pump och förpestar karet och är otroligt mycke mer tacksamma o sköta om...

Dom beräkningar på tappad effekt pga täckglas jag sett har legat mellan 10-15%. Detta gäller dock endast när glasen är rena vilket du nog alldrig kommer att uppleva i ett saltkar.

Mitt förslag är att du glömmer T8 rören helt och försöker hitta en hyglig 4-6 ggr 54W T5.

Du får ut lite mer ur en sån ramp vilket har betydelse om du skall ha ljuskrävande djur.

Dessa ramper är klara för saltvatten och du behöver inte modifiera dom för att få en rimlig nivå av driftsäkerhet.

Ls, varje gång du skaffar ny Ls så börjar cyklingen om i karet dvs det kommer nitritpikar etc..

Kort sagt så bör du skaffa minst 80% av det du vill ha och sedan köpa enstaka stenar om du vill dela upp de hela...

Mandarinen skall du ha en hel del väl inkörd sten till, den kan annars tyna bort...

Lite vad jag tycker o tänker, nån annan kan säkert flika in med lite andra förslag och åsikter;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överlag håller jag helt och hållet med Niklas. Det enda jag känner att jag kan tillägga är att ifall du startar upp med en viss mängd sten och sedan vill fylla på efter hand, så bör du fylla på med redan inkörd sten: begagnad sten. Detta för att slippa inkörningsprocessen mer än en gång.

Lycka till! :W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren, börjat titta på att skräma av en 30cm eller så i ena änden som karantän oc på så sätt kunna köra in stenen innan den hamnar i den stora vattenmängden vilket borde lösa problemet. Ljuset för nog ev lösas så att en del av akvariet förstärks med T5 alt. PC och att resten av stora delen blir mer enbart fisk och därför inte har större behov än vad som finns i dagsläget.

Läste på alla förslagna källor oc lite till på anemoner och euphylian verkar som en betydligt bättre kandidat på de flesta punkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letar efter en lämplig bra skummare som kan klara denna volum. Dom jag hittat som verkar intressanta är:

http://www.korallen.dk/product.asp?product=1840

http://www.akvarieshop.se/tunze-9005-p-693.html

http://www.akvarieshop.se/mc-500-p-675.html

http://www.akvarieshop.se/aqua-medic-turboflotor-blue-1000-p-1118.html

http://www.akvarieshop.se/aqua-medic-turboflotor-p-1113.html

Någon som har några för och nackdelar med någon av dessa för 375 liter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...