Gå till innehåll

Mitt första saltvattens akvarium


Roboz

Rekommenderade inlägg

Hej ska satsa på ett saltvatten akvarium nu hade velat ha lite hjälp med tips om vad man ska ha för grejer osv inte allt för dyra saker och vad man ska ha för att inte fiskarna ska dö :P tex skummare, vilket slagspumpar jag har just nu ett 200 liter akvarium så grejjerna ska passa till det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

vi har ett kar på 170l och kör med följande

Pumpar: Juwel orginal pump som sitter i innefiltret och en korallia 4. Funderar på om vi skulle ha haft en liten pump till oxå men inget som är nödvändigt

Skummare: just nu en träutströmmare aquamedic miniflotor, den är inte den dyraste sorten men man som man säger man får vad man betalar för. Har en ganska hög ljudnivå. Väntar förnärvarande på en ny beg motordriven skummare som vi köpt av en kille här på SG. Så det är alltid ett tips kolla på köp och sälj.

Filter: Som sagt juwel innerfilter med biobollar. LS minst 10% av volymen (vi har ca 25& av volymen), korallsand på botten=smakfråga

Sen ska du kanske ta ställning till om du vill ha en osmos. Man klarar sig utan oxå, det gör i alla fall vi.

Ljus: Det är egentligen en fråga om vad man vill ha i sitt kar. Det finns flera alt Kompakt, T8, T5, MH. Vi har två T5 på vardera 45W

Tester: PH, Nitrat, nitrit och fosfat. Det finns en uppsjö av olika tester, prata med din handlare.

Kolla runt här på guiden och läs, läs, läs. Ingen blir dummare av det. Kolla även in https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=14990&d=1181754240 den är bra.

Sen så gäller det att vänta och ha tålamod..........

Men när det gäller att komma undan billigt så är det som jag skrev tidigare, man får vad man betalar för..........nu ska jag inte säga att allt billigt är dåligt men det är väl en tumregel när det gäller det mesta.

Så kör vi i alla fall.

----------------------------------------------------------------------------------------------

vårt kar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26981&highlight=saltvattenskemi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...