Gå till innehåll

UV-c i sump


robert

Rekommenderade inlägg

hör med butiken hur mycket genomflöde det ska va på den uv:n som du köper, en del ska ha mycket genomflöde, mellan 5-10 gånger i timmen ska akvariets volym gå igenom uv:n, för bästa resultat.

och man ska helst inte ha den kopplad till ett ytterfilter utan endast en cirk.pump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska vi reda ut bereppen. Jag har verkligen gått in för uv och lärt mig en hel del del, detta efter en massdöd av fisk en gång i tiden då jag inte hade uv. Ett uv dödar bäst om flödet är lågt. Mitt ska ha en effektivitet på 99% med 1000L timmen och 90% med 2000L timmen. Mitt kar är på 735L och jag kör ca 1000L igenom det. Riktmärket är karets volymen till två gångertimmen. jag tyckeratt man ska välja ett uv som är en storlek större än vad tillverkarna säger så är man mer på den säkra sidan. Det är därför jag köpte ett uv för kar upp till 2000L.Sedan är mellanrummet mellan uvlampan och vattnet viktigt .Helst ska det vara bara några få millimeter och också lång kontaktyta och därför är ett damm uvc meningslöst för våra behov då mellanrummet mellan lampa och vattenkammare är för stort + att tiden för vattnets passageär för kort och ett damm-uvc är mer för att ta kål på alger. så tänk på detta när ni ska köpa ett uv. Ingen id'e att slänga pengarna i sjön på en för liten och dålig konstruktion. tänk på att uv är det enda medlet för bekämpning av parasiter som vi har och då måste man ta i. Den modellen jag har kostade endast 250:- mer än den mindre modellen för ett kar upp till 1000L. En billig penning för att få en mer effektiv uv-anläggning

UVC för Akvarier gjord för att döda parasiterUVC.JPG

UVC_Damm.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Deltec 20watts tar jag vatten från burken så UVC modulen sitter upp vid karet. Denna har 1000l/h i flöde så kolla vad den skall ha innan.

Tanken var för mig att även ha denna på reurpumpen men har läst att bästa resultat är att ta vattnet från burken nere vid botten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ok att ha uvc i sumpen eller måste man suga från botten i huvudkaret? Kan man ha ett pumphuvud på 1200 l/h till en de barry 25w. Karet är på 500l och sumpen 120l. Tacksam för svar

Glömde din fråga mitt i allt ihopsmiley9.gif. Jag tycker att det går att ha uv i sumpen. De flesta är övertygade att man måste ha pumpen på botten i karet med den motiveringen att det är där parasiterna uppehåller sig när de förökar sig .Det är sant men man får inte tag i dem när de ligger nere i gruset utan det är när de simmar ut i vattenmassorna för att söka upp ett värddjur då de är sårbara. Alla har ju cirkulation i karet och allt vatten kommer passera ytavrinningen och även parasiter kommer att sugas med ner i sumpen och då kan man bestråla dem där. Inget tar död på dem när de väl har borrat sig fast på fiskenmen när de släpper och sjunker till botten för att reproducera sig så kan man fånga upp parasiterna och låta dem brännas i Uvljuset whoaaaa!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte finns något problem (sjuka fiskar) så tycker jag att det inte finns nån anledning till att köra uv. Cirkulationen brukar vara på men enkollega till mig tycket detär fel för han tror att det blir en massa skit i röret men det har det inte blivit. Min uv är en HW och där ser man igenom glaset och kan då upptäcka om det ligger någon ditrius eller liknande.

En bild på hur mitt uv ser ut. det är 133cm långt

Bra info om uv finns på deras hemsida

http://www.hw-wiegandt.de/Englisch/UV-Gerate/uv-gerate.html

UV-25_Watt.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...