Gå till innehåll

Genicanthus bellus


crille

Rekommenderade inlägg

Har ingen personlig erfarenhet av den, men det jag har läst mig till är följande:

Genicanthus är plankton-ätare, dvs de äter inte koraller. De ska inte vara speciellt aggresiva mot andra arter heller.

De lever normalt i haremsgrupper med 1 hane och flera honor. Jag antar därför att det kan vara svårt att hålla flera hanar ihop. Honor kan kanske gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog inte att du skall bli avskräckt för detta... Leta upp

all info om fisken på Internet, sen är det enklare att bilda en egen

uppfattning. Kanske är det t o m så att den inte alls är så svår att

ha, och att dess behov passar dig. Så länge du känner att du kan

hantera fisken så är det ju OK att ha en sån. Om jag hade lyssnat &

levt efter alla varningar & pekfingrar jag fått under årens lopp,

så skulle jag troligtvis inte vågat dra igång ett saltvattensakvarium

överhuvudtaget! Bara för att någon säger att det kan vara besvärligt,

så betyder det ju inte att du skall sätta punkt för dina planer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla planktonätare är inte svåra. Chromis Viridis är en planktonätare och enklare fisk får man väl leta efter.

Vissa planktonätare såsom Anthias har däremot ett känsligt matsmältningssystem som kraschar totalt om de får mat för sällan; för näringsrik/fet mat...

Genicanthus bör dock tillhöra de kejsare som är mest lämpade att hålla i akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hittade lite info om den

The Genicanthus angelfish are as close to reef-safe as it gets. They are all mid-water planktivores and rarely pick at benthic invertebrates. I’ve kept G. bellus, G. melanospilos, G. watanabei, and G. semifasciatus. I’ve had G. bellus for many years and it’s my favorite in this genus. Not only has it proven to be completely reef-safe, it is a tough fish that does very well in captivity. Similar to all the Genicanthus angels, it must be fed multiple times per day in order to thrive. In this requirement, they’re similar to Anthias. I have to relate that I did have a bad experience with a pair of G. watanabei angels in my old 120 gallon reef aquarium. Both fish started picking at Acropora corals and had to be removed. I wouldn’t take a chance with the species again, but I know other reef aquarists keeping them without a problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en fin firre, vart kunde du få tag på dessa.

Testa att köpa å rapportera till oss andra sedan smiley2.gif.

ska åka med en kompis till en grossist i tysklandsmiley1.gifdom fanns

på hans listor,men dom var inte så billiga,men sugen är jagsmiley37.gif

lovar att skriva om resan när jag kommit hem,åker nästa helg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...