Gå till innehåll

Nitratfilter mat..

Jaken

Rekommenderade inlägg

<font size="3"><span style="font-family: times new roman,times,serif;">"</span> <font style="font-family: times new roman,times,serif;" size="3">Because the water flows through the denitrator very

slowly, it is in contact for a long time with that bacterial bed, and

is cleansed in the process of nitrates and some other compounds. To

keep the bed active, and to make the chemical and biological processes

that occur in the denitrator complete, a carbon source needs to be

added to the filter as well. Lactose, mixes of lactose and other

sugars, for example fructose, are used to achieve the desired result.

<font size="3"><span style="font-family: times new roman,times,serif;">In certain filters alcohol is used instead of sugars,

and is placed in bags with micron pores to make it migrate very slowly

into the water. The need to add a high quality nutrient is not to be

underestimated. Indeed, it will make the difference between a filter

that is rather easy to operate and regulate, and one that is giving you

constant problems."</span>

<font size="3"> http://www.netpets.org/fish/reference/thielbook/thielbook3l. html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror lite på vilken typ av nitratfilter det är. De mer "moderna" filtren som har svavelkulor behöver inte matas med något. Aqua-medics filter med biobollar behöver matas då o då med ett pulver som jag inte kommer ihåg vad det heter, met var väl nån form av druvsocker eller nåt. Själv har jag haft båda men gav upp rätt snabbt med AM´s filter för att det var lite krångligt. AquaCares som jag har nu behöver man inte göra nåt med, det sköter sig själv. Sen finns det ju de s.k. Vodka filtren, som Christian har saxat nåt om, men de ska nog anses som relativt ovanliga i Sverige..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Vodka filtren" fanns i Sverige, men det är många år sen nu och de självdog på grund av underhållet. De kallades även slangfilter för att man hade en lång slang som vattnet fick rinna skakta igenom och så tillsatte man lite sprit.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här står det angående laktos i Korallrevsakvariet band 1 sid 101.

Filtret behöver ofta tillsättas "bakterifoder" i form av laktos (C12H22O11), även känt under namnet mjölksocker. Bakterierna delar upp laktosen i koldioxid och vatten. Det syre de behöver tar de från nitratmolekylen. På så sätt bildas kvävgas. Laktosen tillsätts lättast som pulver...

Så med andra ord är "maten" till de moderna nitratfiltren laktos. Om man nu inte har varianten med svavelkulor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det är lätt att hitta på skämt om både det och tyskar i allmänhet men tittar man runt lite så är det bara att konstatera att vi i Sverige är rena amatörerna i gämförelse med tex tyskarna.... smiley17.gif

Har själv prövat med vodka i några omgångar och måste säga att det faktiskt fungerar! Otroligt men sant!

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus länken du fixade går inte läsa det är skrivet på tyska , har du någon länk på engelska istället ? Mvh Zacha

hej zacha

här kan du översätta hela sidantill tex eng http://world.altavista.com/babelfish/tr

resultatet ser ut så här

The result:

To the whole Wodkamethode is completely crucial, which one lowers at the same time both parameters nitrate and phosphate. That is enormously important, since it would be fatal if only one value on zero snaps back and second against it, and/or remains standing. Thus it is to its trembling attention now because of the Aquarianer, at its animals to make and particularly at the regular measurement around from this the best. Thereby done the basin on low nitrate and Phospahtkonzentrationen is not to be driven down.

With the purposeful identification of the respective carbon need in the aquarium, a further very important step succeeded to the two authors in the correct direction. Above all one must take Michael into account Mrutzek as a dealer it very highly which it this knowledge without own marketing passed on. One finds such a behavior today still very probably rarely.

And to good the latter: One can congratulate to the two authors actually only to this mad and above all report in line with standard usage. I cannot remember a so usable report to have read, and thus I mean the last 15 years.

With salty greetings

Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

• 9 månader senare...
  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...