Gå till innehåll

Vad är detta? - Munnidae Isopod


Bengan

Rekommenderade inlägg

Jag bytte precis vatten i mitt nano och det vimlade av dessa djur på rutorna. Är det skadliga djur eller är de godis för fiskar? Kan vara bra att veta om jag ska försöka göra mig av med dem, ser hellre att nån fisk äter dem. ;)

Ber om ursäkt för den mkt dåliga bilden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle mycket väl kunna vara en lösning på ditt mandarin-problem. De är nämligen extremt lika, kanske identiska med nån slags småpoder som jag odlar i mitt lilla avlastningskar och släpper ner i huvudkaret. Har aldrig sett dom göra nåt annat än att krypa runt. De verkar gilla phyto för de dras till det när jag droppar i lite i karet. Skördar ut dom då och då för att min S. Stellatus ska få lite att jaga när inte jag är hemma och kan tina upp frysmat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog snarare säga växtätande isopod - jfr bilden till höger en bit ner i artikeln.

Möjligt! tyckte att benen på Bengans bild var lite olika långa, och isopoden ska ha lika långa ben enligt artikeln... men en 'pod' är det nog allt -gloria-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för forskningen! Det är mest likt en munnidae isopod. De verkar var algätande och det har jag inget emot. Tänker låta de föröka sig ordentligt och kan sen använda de som mat i mitt 250 kar.

Tack än en gång!

Exakt - du sa ju att din mandarin blir lite mobbad vid matdags, så att släppa ner såna här borde underlätta. Gör det på natten bara. Jag släppte ner 30 styck på dagen första gången för jag tänkte mig inte för och alla blev genast clownmat istället för att förhoppningsvis hinna lägga några ägg även i huvudtanken innan de blev Stellatus-mat (i första hand).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...