Gå till innehåll

Planeringstråd 200L kub


hedghog

Rekommenderade inlägg

Jaha, då var det dags att dra igång med planeringen för en lite större kub. Med lite större menar jag i förhållande till det clownhotell jag har igång idag... :-)

Följande har jag tänkt mig och vill gärna ha lite input från er med större erfarenhet:

Akvariet:

  • Ca 200L kubform
  • Åtminstonde skall frontrutan vara i mycket ofärgat/klart glas, ev även 2 utav sidorutorna. Tjocklek på glas? 8, 10 eller 12?
  • Överrinningskammare med borrning ner till extern sump i underskåp.
  • Ingen häng ramp med belysning. Vill ha en som sitter fäst på kanterna av akvariet. Antingen T5 rör eller MH. Tips tas gärna emot.
  • BTN slimline bakgrund.

Teknik:

  • Skummare i sump. Har kikat och läst lite om Deltec MC500. Tips tas gärna emot om annan är att fröredra.
  • Doserpump. Har spanat in GroTech Tec III NG.
  • ATO är et måste då jag ibland är borta upp till 1 vecka i jobbet. Har inte spanat in något speciellt eller gjort research ännu.
  • Doppvärmare? Tips tack.
  • Kylare? Kommer det att behövas?
  • Pumpar? Tips?
  • Ev kontoller enhet av något enkare slag? Tips?

Levande:

  • Mjukisar
  • Ricordeor
  • LPS
  • Kanske någon lättare SPS
  • Ett par revvänliga firrar

Tanken är att när det kommer så långt att starta upp att jag skulle vilja "snabb-starta" i samband med överflytt av allt från clownhotellet. Lägga till lite LS och sand allt eftersom.

Vad ska man ge för ett sådant hä kit samt om någon kan rekomendera någon som kan "bygga" allt då jag inte vill pilla med något själv gällande själva bygget. Jag vill inte snåla på något gällande kvalitet. Har hittat något liknande paket för 25.000 hos en handlare idag (detta med T5 armatur, skall kolla exakt vilken). Är det ok pris eller blir jag "skinnad"? Som sagt gärna tips på vem som kan styra upp ett sådant komplett paket i sthlms trakten.

Skriv gärna om det är något i teknikväg jag glömt av så skall jag lägga till det till listan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...