Gå till innehåll

Irriterande ljud vid ytavrinning


Guest Butchi

Rekommenderade inlägg

Tjenare. Finns där någon som kan hjälpa mig med detta problem?

Jag får inte tyst på ytavrinningen.

Har prövat att sätta dit lite filter men det blir aldrig riktigt tyst + att där samlas mycket skit och alger där.

Nej, något drastiskt, något riktigt bra. Har ni det?

Mvh Butchi..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ha ett rör överhuvudtaget i ytavrinningsboxen? Ju längre ifrån vattenytan som utloppet är, destofärreeller inga bubblor följer ju med.

Det kräver ju iofs att boxen är tillräckligt bred (t.ex 15x15cm), för att flödet ska bli långsamt nog,så att bubblorna kan vända uppåt, istället för att dras med av strömmen. sedan har man ju en kran nedanför utloppet, för att justera var vattenytan hamnar i boxen. jag har också en bit filtervadd i botten på facket som rengörs regelbundet för att samla upp skräp..

detta funkar för mej iaf.. så jag hajar inte riktigt varför man ska krångla meddurso standpipe.. har jag missat något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I en ytavrinning så är det lämpligt att hålla en så hög vattenivå som möjligt för att slippa vattenfall brus. Om man då har en dusro istället för ett vanligt "rör"så kommer durson att samla in vatten under vattennivån och i och med att durson har möjlighet att suga luft ovanför vattenytan så blir det hela en väldigt tyst och säker ytavrinning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vattennivån justerar man ju med kranen på utloppet.man justerar det ju så att den är 3-4cm under ytavrinningskanten. sedan är det ju en häverteffekt, som justerar sej självt för att passa pumpen. vattenytan höjs = mer tryck och mer flöde, vattenytan sänks = mindre tryck och mindre flöde. det gör att vattenytan i boxen håller sej 3-4cm under kanten. och är helt tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...