Gå till innehåll

Nivå brytare


Cherokee709

Rekommenderade inlägg

Hej på er!

Jag har tänkt att bygga en automatisk påfyllning till min osmos reservoar med magnetventil odyligt.

För att få detta att funka så måste man ju ha en övre och nedre nivå givare och då tänkte jag på en optisk sak som jag sett på Conrad.se.

Vet någon om dessa går att använda som vanliga flotör nivå vakter eller måsta man ha en annan elektronik till dessa.

Finns det någom med fin elektriska kunskaper som kan ge mej ett svar kanske till och med en ritning.

Mvh Peter

post-3079-1446891698832_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej på er!

Jag har tänkt att bygga en automatisk påfyllning till min osmos reservoar med magnetventil odyligt.

För att få detta att funka så måste man ju ha en övre och nedre nivå givare och då tänkte jag på en optisk sak som jag sett på Conrad.se.

Vet någon om dessa går att använda som vanliga flotör nivå vakter eller måsta man ha en annan elektronik till dessa.

Finns det någom med fin elektriska kunskaper som kan ge mej ett svar kanske till och med en ritning.

Mvh Peter

Ja det måste du. Det sitter bara en fototransistor (samt andra komponenter som schmitt-trigger, dock oviktigt i sammanhanget) som bryter/leder vid totalreflektion inne i kapseln. Verkar som den kan dra 10mA vilket antagligen inte räcker för ett relä heller, så du kommer behöva en till transistor eller FET som drar reläet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...