Gå till innehåll

Hjälp med Bubblor


Guest Andersson

Rekommenderade inlägg

Guest Andersson

HAllå jag har haft igågn mitt system nu i mera en en vecka bubblorna försvinner aldrig.Dom e små och många ser mäst ut som vattnet e disigt elel rsmuttsigt för det mästa vad sakj jag göra.har testat med svampar i ett fack inna klarvattenskammaren kommer men svamparn ata rinte bort allt.Hur sk ajag göra.Det hela börjar ju med att det blir massa bubblor när vattene tkomme rner till sumpen från ytavrinningen sen så har jag en pump som pumpa rin vattnet till skummaren som sedan spottar ut vattnet igen som sedan åker in i ett fack med svampar som filter sen kommer klarvattenskammaren men inget hjälper vad gör jag.?? tacksam för hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andersson

Jag har en sanders skummare en stor sak.nästan högst upp sitte rin och utblåset och man kan välja tt köra med stenar eller veturi jag kör med venturi just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andersson

Jo jag fundera rpå detta nu men vattnet ser jävligt br aut när man står och titta rpå det men kolla rman väldigt nära så ser man många små bubblor som flyge romkring så jag överlever men vem vil int eha akvariumet perfekt.Föresten så kör jag inte med någon uv. kanske ska köpa dett ..... när jag ändå hålle rpå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du durso stand pipe?

Om du har det så kanske kan den här vara till hjälp:

"What about the air bubbles? The vent hole in the end-cap prevents a full siphon from forming by letting a controlled amount of air enter the standpipe. This air travels down the drain plumbing and into the sump. This can be anything from a mist of fine air bubbles to a rolling boil of bubbles. If left unchecked the air bubbles can make it back to your return pump, get chopped to micro bubbles and sent to the display area distracting the viewer. The air bubbles in the sump can be dealt with in many ways such as using a baffle system, filter sock, refugium, etc."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag fundera rpå detta nu men vattnet ser jävligt br aut när man står och titta rpå det men kolla rman väldigt nära så ser man många små bubblor som flyge romkring så jag överlever men vem vil int eha akvariumet perfekt.Föresten så kör jag inte med någon uv. kanske ska köpa dett ..... när jag ändå hålle rpå!

hmm du har ingen cirkulationspump sitter som suger in lite luft ?

jaett uvkan vara till mycket hjälp senare om du ska ha fisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andersson

Jo detat e sant jag har ett rör som går direkt ne ri sumpen ser precis ut som wrangs så det låte rju som fasen när vattnet rinner ner till sumpen kanske finsn något sätt att få tyst på detta surplande.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då suger ditt rör ner luft som virvlar ner till sumpen och delas upp i miljader-triljarder mikro-bubblor som sedanpumpas tillbaks till karet.

Då är det väl den luftmängden som man måste justera så att den inte mixas upp till fina bublor som sedan pumpas tillbaks till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...