Gå till innehåll

Läckande kar -> Nytt kar...


ExCeed

Rekommenderade inlägg

Ja, då var det dags igen...

Idag får jag hem ett nytt kar, ett panikköp, då jag i onsdags, halv tolv på natten, när man ska gå och lägga sig, lägger märke att gardinen som hänger ner vid ena kortsidan av karet är konstigt mörk...

"Skumt" tänkte jag och kollad, och vad märker man! Karet läcker!!!

silikonet har släppt och det tränger fram en droppe i sekunden...

Tur i oturen var att det är samma hörn som refugiumet är, så det var bara att stänga av returpumpen från sumpen och suga ut vattnet...

Inte riktigt så man vill sluta en onsdagskväll...

Fick tag på ett 480 liters kar (160x60x50) för 1400 (begagnat självklart, men i väldigt bra skick) på en akvarieuthyrare i Sumpan, ska hämta det idag.

Så min fredagskväll kommer bestå av att tömma karet på sten, lägga i en stor plasttunnam, fiska, slammsuga sanden, flytta karet, ställa upp det nya, i med vatten och allt annat igen och en påse aktivt kol.

Fiskarna får nog gå i diverse platskärl med cirkulation tills på lördagkväll.

Nåt mer jag borde tänka på?

Ända fördelen är att jag fick byta till lite större... Nån som vill ha det gamla karet? :)

Kommer att lägga upp lite bilder under tidens gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch.. Jag lider med dig!

"Nåt mer jag borde tänka på?"

-Ja, ställ fram en stor flaska whisky, den kan komma väl till pass framåt kvällen när du står nersölad med vatten och med akvarieprylar liggandes i hela huset!

Lycka till & skål, du fick ju i alla fall ett större kar ;)

Om du var seriös med att bli av med ditt gammla kar, så kan jag vara intresserad om det är ett 150*50*50, kan vara något för ett projekt.. Skicka ett PM

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tur i oturen.

Du kanske skall blanda till lite nytt vatten så du kan göra ett ev vattenbyte eller kompletera

det vatten du har.

Lycka till med helgens bravader

/Johan

Jo, det var redan gjort, gjorde ett 50% vattenbyte samtidigt. Inte lätt att hitta kärl för över 200 liter vatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch.. Jag lider med dig!

"Nåt mer jag borde tänka på?"

-Ja, ställ fram en stor flaska whisky, den kan komma väl till pass framåt kvällen när du står nersölad med vatten och med akvarieprylar liggandes i hela huset!

Lycka till & skål, du fick ju i alla fall ett större kar ;)

Om du var seriös med att bli av med ditt gammla kar, så kan jag vara intresserad om det är ett 150*50*50, kan vara något för ett projekt.. Skicka ett PM

Haha, otur för mig.. Whiskey är inte så gott :) får ta nått annat, finnns mycket i barskåpet. Och nog skulle det ha behövts, inte roligt det här... har så ont i ryggen nu och händerna ser ut som russin, men det är klart nu.

Och hua va tungt karet var!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ett problem med det nya karet. jag sippade refugiumet i hörnet denna gång (i förra karet gick det från vatten ytan till botten), och det har blivit ett jävla sörplande (väldigt ojämnt oxå) på ytavrinningen ner i sumpen.

Funderar på att skaffa två glasskivoch och limma ihop och sen sänka ner i karet och använda undervattenssilikon för att fästa det.

Det borde ju dämpa ljudet, då det inte kommer vara någon större rörelse i refugiumet och en jämn ström vatten rinner ner i karet, eller har jag fel?

Nån som har erfarenhet av undervattensilikonet, förutom att det gör hål i plånboken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...