Gå till innehåll

algätare ?


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

satt och läste min nybörjarbok om saltvattensakvarium, har hållt på i snart ett halvår så börjar få lite kläm på det, men iallefall så läste jag att i början rekomendera boken att man skulle inskaffa algätare som heter dokorsfiskar ? (feltryck i boken ? kanske ska va doktorsfiskar ? ) men iallefall så stod det på latinska bredvid Zebrasoma sp, vilken fisk är det ? hittar inget om den i artregistret.

tacksam för svar.

ha de gott // fagerberg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aldrig hört doktorsfisk förut, normalt kallas de för kirurgfisk, där bland annat Zebrasoma släktet ingår. Z. flavescens är väl en av de vanligare. Dock ser jag att du har 130l inskrivet som akvariestorlek och kirurgfiskar kräver stort simutrymme. För dig skulle salarias fasciatus passa bättre.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som Thomas skriver så är det Kirurgfisk boken menar. visst dom äter alger, men jag tycker inte det är så det försvinner precis.. finns ju mycket bättre alternativ om det är just för alger man ska köpa. Kirurger köps för det mesta för att vara huvudattraktionen i karet. hehe

salaris är en kul liten fisk. satsa på en sån.

tror nog du kan ha ett litet exemplar av kirurgfisk om du skulle vilja ha en sån med. har själv 3 st i mitt 200 liters. dock så blir dom stora, och lätt stressade m.m så lite rymd bör dom har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...