Gå till innehåll

Low tech?


robertmosen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag funderar på att skaffa mig mitt första saltvattensakvarium. Tänkte köra "low tech" och utan fiskar.

- 50-100L akvarium

- Har köpt ett osmos-filter

- Skummare

- Eventuellt ett ytterfilter

- 5-10kg Levande Sten

- Turbosnäckor

- Ett par tre olika arter räkor

- Inga fiskar

Vilka mjukkoraller och andra ryggradslösa djur rekommenderar ni? Vad mer behöver jag för att få det så underhållsfritt som möjligt? Jag funderar på att inte använda något bottematerial.

Mvh

Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:W:

Hej och välkommen till SG.

Låter som ett intressant projekt.

Ytterfiltret hade jag persoligen skippat, men det finns dom som kör mer det. Det viktiga är att göra rent ofta.

Ett par clowner hade nog varit bra, för mjukkoraller behöver ha lite nitrat får att må bra. Så vid matning av fisken får du lite nitrat och räkorna tar hand om matresterna som blir över. Då behöver man sällan stödmata korallerna eller räkorna. Kan ändå behöva lite stödmatning, det beror helt på vilka sorts koraller det handlar om.

Sacrophyton rekommenderas till det. Lite skivanemoner och stjärnpolyper kanske. Det finns massor av snygga mjukisar, en del klarar sig med mindre belysning och matning. Medan andra behöver massor av både/eller matning och ljus.

Euphyllia är ett alternativ med, dom tillhör ju dock stenkoraller, men är tåliga och kräver inte särskilt mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skall ha koraller så behöver du ljus, visst kommer dom klara sig ett tag men skall du ha dem på ett hållbart vis så bör du belysa akvariet ordentligt. Skivanemoner och stjärnpolyper som nämns ovan behöver inte lika mycket men sacrophyton desto mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Hej,

Tack för era svar. Det blev 41Liter och med dessa djur:

Koraller:

Zoa

Ricordea

Sarcophyton

Skivisar

Gorgonia

Sjärnpolyper

Fungia

Hjärnkorall

Caulastrea

Inverts:

Putsarräkor

Pepparmint

Astrea

Svart ormstjärna

Röd sjöstjärna

Först hade jag även 2 blåbenade eremiter och 2 sexy shrimps men dom fick gå tillbaka till fiskmånglaren igen eftersom de åt på korallerna.

Skippade ytterfilter. MEn jag planerar att utöka vattenvolymen med ett ytterfilter fyllt med LS och biobollar.

Vad tycker ni om ljuset? Det ser ut så här:

Här finns en liten film på mitt nano: http://bambuser.com/channel/robertmosen

Ursäkta kvaliteten, Nokia 5800 har en usel kamera.

Mvh

Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...