milk Postat 3 april 2009 Postat 3 april 2009 Hej!hade tänkt börja med mjukkoraller och undrar lite vad de äter, hur mycket ljus de behöver osv. vad är skillnaden på mjukkorall och anemon förresten?mitt akvaium är 65cm högt och jag har en 400w MH lampa som jag kan dimma ner till 260w. är 400w för mycket eller behövs det för att ljuset ska nå ner till botten?tack för svar! :-) Citera
Mattias Malmö Postat 3 april 2009 Postat 3 april 2009 Håll dig som nybörjare till fotosyntetiska koraller så behöver du inte bry dig om mat - de får näring via ljuset. Sen kan en del absorbera lite näring ur vattnet, andra äter också med sina polyper. Vad de äter är lite olika - en del föredrar växtplankton, andra djurplankton och ytterligare andra som har stora munnar föredrar köttigare saker som mysis eller räkbitar.Matning är dock överkurs - skaffa som sagt några fotosyntetiska och sen när du har fiskar som matas så kommer det yra omkring lite grejer i karet ändå.Anemon är i princip en sorts korall. Undvik som nybörjare - svåra och kan ställa till det rejält om de inte trivs eller dör. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.