Gå till innehåll

algenex och pepparmintsräkor


jupiter

Rekommenderade inlägg

hejsan.

skall testa en kur med algenex har jag bestämmt mig för men vet att snäckor sjöborrar dör i regel av behandlingen så dom kan man ju plocka ur så gott man kan men hur är det med räkorna dom har visat sig vara några riktiga rackare på att inte vilja gå in i håven var nära några gånger men jag tror det blir omöjlig att få upp dom.

någon som testat algenex och haft räkor som klarat sig?

mvh peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite sent svar kanske.

Men ja det brukar gå bra. Det är egentligen bara sjöborrar, sjöstjärnor och den typen av djur som kan ta stryk. En och annan korall kan bli sur med. Kör på bara, men se till att ta bort så mycket skitalger som möjligt manuellt innan du börjar behandlingen. Under behandlingen är det väl bra om man rensar med jämna mellanrum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

bättre sent än aldrig heter det ju :)

jag började dosera 40ml på fredag och en dos på söndag på lördagen såg jag att den ena räkan dött men en sjöborre som jag medvetet lämnat kvar i pga att den har massa trådalger på spröten lever fortfarande efter 4 dagar.

en korall som blev väldigt blek fick jag flytta till ett sidoprojekt på 60l till dottern jag håller på med tillsammans med snäckorna eremiterna och en annan sjöborre jag har.

ja jag ansar alger som bara den men man blir lite trött i armen av att hänga i akvariet men jag har nog dragit ur en halvliter under helgen.

en liten följd fråga till er som använt algenex när började ni se resultat på algerna? nu förstår jag att det är olika på olika alger men en fingervisning.

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...