Gå till innehåll

Storlek på skummare - Storlek på akvarium


loscars

Rekommenderade inlägg

Den här frågan har säkert stötts och blötts förut. Men jag sprang på en skummare som hade en rätt intressant rekommendation på sidan av kartongen. Jag kommer dock inte ihåg var det var för märke. För fisk (enbart) skulle den räcka till 1200l, för mjukkoraller 800l och för stenkoraller till endast 400l. Ganska stor skillnad. Det får en att fundera lite.

Just nu kör jag en 400-800l skummare i mitt 540l. Men då jag har konstant höga nitrit värden (10-20) har jag funderat på en 1200 eller 1600l skummare i stället.

Det är ju inte så att saker dör i akvariet, utan tvärt om. Fiskar och stenkoraller växer så det knakar. Dock är det ju inte så mycket pastellfärger på korallerna... Men i alla fall.

Men vad säger ni andra "saltisar" - Stämmer det, eller skiljer det mellan skummare och skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu kör jag en 400-800l skummare i mitt 540l. Men då jag har konstant höga nitrit värden (10-20) har jag funderat på en 1200 eller 1600l skummare i stället.

du kanske menar nitrat ? om det vore nitrit så borde inget leva eller ?

tillsätter du någon kol-källa ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de kan skilja rätt bra mellan skummare, det finns inga regler för vad som krävs för att en skummare skall klara av 540 liter. Därav så kan tilverkaren egentligen hävda nästan vadsomhelst.

Mitt 500 liters snurrar på med en ATI Bm200 som skall klara av 1000 liter, men jag tycker den verkar rätt lämplig för mitt kar. Jag har sett en fungerande 140 burk drivas med samma skummare, såg riktigt roligt ut.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är sant. Svårt också att få nån handlare som kan ge någon garanti att den eller den skummaren kommer att fungera i just mitt kar :)

Äh va f-n nu är det hoj säsong, får köra med alcohol ett tag till och se vad som händer. Annars får jag väl köpa mej en större skummare sen senare i höst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...