Gå till innehåll

Grotech Phytoplankton, någon som använder ?


Mattias

Rekommenderade inlägg

köp en startkultur eller om du kan få en av kompis, lite långt hit annars har jag som du kunde få. köp även en food.blomstra har någon skrivit skall gå lika bra men jag har inte provat. Jag köper grotechs phytofood.

Slå lika delar plankton och nytt saltvatten och 1/10 food av mängden plankton. så halv liter plankton = 5ml food.

Med nytt saltvatten använder jag nyblandat vatten tagit ur kranen och lite lägre salthalt 1.010-1.015. alltså inte osmosvatten för till detta behövs lite ämne som tas bort i osmosen.

Ljus använder jag en skrivbordslampa med en vanlig glödlampa till.

Det är enkelt och jag har provar på många sätt och det enda som inte funkat är om man blir slarvig så kulturen blir blandad med andra djur för då dör den. Det kommer att hända så då har man satt undan en flaska från innan som man kan starta om på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för info, hur mycket doserar du i karet och hur hög belastning har du ?

Jag har ca 12ool vatten i mitt system och ganska mycket fisk och korall.

För tillfället doserar jag i 1 l per dygn och mäter ofta för att komma fram till vad karet tål innan det blir för mycket. Vad jag såg direkt var att både korall och fisk tycker om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...