Gå till innehåll

JFB, normskåp.


Arcadius

Rekommenderade inlägg

Hej,

Vet att det finns en del elektriker här, tänkte höra om två saker.

1. Min bostadsrätt har enbart vanligt gammalt proppskåp, vad tar en elektriker för att sätta in tre stycken JFB (1 för badrum/sovrum, 1 för kök/hall, 1 för vardagsrum), dvs konvertera befintlig elsäkerhet med nytt. Det sänker min hemförsäkring avsevärt och ger mig en tryggare elmiljö.

2. JFB vid saltvattensakvaristik. Räcker det att man sätter en JFB(typisk JFB från Kjell Co tex) vid ett ojordat vägguttag, och allt därefter är säkert för hobbyn? Har kört utan JFB ett och ett halft år, men inför nytt projekt vill jag ha så säkert så möjligt.

Hoppas någon elektriker kan svara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadu hur lång är en pinne.

Mycket beror på hur det ser ut i din lgh. Jag förstår inte varför du vill ha 3st JFB.

Oftast sätter man bara in en JFB på centralen. Bygger du nytt hus kan det vara smart

att dela upp centralen i flera olika JFB. Själv har jag 2st i min "huvudcentral" en i verkstaden

och 3st för centralen till mitt nya akvarie.

Priset?

300-500:-/h

JFB 2pol 300:-/st

Tiden tycker jag skulle vara max 8h. Det som kan dra ut på tiden är om

du har något jordfel som löser ut JFB direkt när man intsallerar den.

Kan bli en hel del felsökning.

JFB i ett ojordat uttag funderar utmärkt. Dock får du inte jord efter JFB.

JFB mäter strömmen i fasen och i nollar. Räknar sen ut skillnaden mellan

dessa strömmar. Om du får ström som går annan väg mot jord så minskar

strömmen i nollan. Är det värdet >~30mA löser den ut och människan

klarar sig eller undviker en brand.

JFB är alltid ett orosmoment tex om du har en frys och JFB löser ut

när du inte är hemma, lika så ett akvarie. Men den räddar liv.

Ring en elfirma och be dom titta hos dig och få ett pris. Fråga fler

så får du ett riktmärke.

Lycka Till

/Johan

Hej,

Vet att det finns en del elektriker här, tänkte höra om två saker.

1. Min bostadsrätt har enbart vanligt gammalt proppskåp, vad tar en elektriker för att sätta in tre stycken JFB (1 för badrum/sovrum, 1 för kök/hall, 1 för vardagsrum), dvs konvertera befintlig elsäkerhet med nytt. Det sänker min hemförsäkring avsevärt och ger mig en tryggare elmiljö.

2. JFB vid saltvattensakvaristik. Räcker det att man sätter en JFB(typisk JFB från Kjell Co tex) vid ett ojordat vägguttag, och allt därefter är säkert för hobbyn? Har kört utan JFB ett och ett halft år, men inför nytt projekt vill jag ha så säkert så möjligt.

Hoppas någon elektriker kan svara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att JFB som sätts i kontakten oftast brukar hamna i avstängt läge när det varit ett strömavbrott. Så ett strömavbrott på några sekunder kan göra att karet är helt utan ström tills någon trycker på reset knappen (råkade jag ut för när mitt kar var under inkörning, så istället för ett avbrott på några minuter så var strömmen till karet avstängd i 6 timmar, som tur är klarade sig allt...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det visste jag faktiskt inte. Har aldrig använt en sådan själv.

Bra att du påpekade det. Man kan ju testa just den man ha och

se hur den uppträder.

/Johan

Tänk på att JFB som sätts i kontakten oftast brukar hamna i avstängt läge när det varit ett strömavbrott. Så ett strömavbrott på några sekunder kan göra att karet är helt utan ström tills någon trycker på reset knappen (råkade jag ut för när mitt kar var under inkörning, så istället för ett avbrott på några minuter så var strömmen till karet avstängd i 6 timmar, som tur är klarade sig allt...)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för svaren, jag kan inte så mycket om elsäkerhet osv.

Det jag menade med att ha tre stycken, var att jag vill dela upp det på olika brytare, så jag vet exakt vilken del som orsakat problemet. Dvs, fel i kylen, eller tvättmaskinen i badrummet.

Jag har kanske tänkt fel. Men det verkar överkomligt pris, för att känna sig trygg också.

Ska höra med en elektriker då, vit eller svart, spelar ingen roll. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag kan förstå att du vill ha tre stycken men enligt mig är det att skjuta

lite över mål men absolut inget fel med det.

Tänk på att om du sätter JFB i centralen kan du inte ha lös JFB i vägguttaget också.

Det är absolut en billig livförsäkring.

Kolla med elektriker om han kan sätta dit en hjälpkontakt på JFB. Då kan du som jag

få reda på om den löst ut. Mina hjälpkontakter är kopplade till mitt inbrottslarm som

skickar larm till larmcentralen och skickar väktare om jag inte nås på telefon.

Kjell har en GSM-modul som du kan få SMS från om tex JFB löser ut.

Kostar 1400:- men vad kostar det vi har i akvariet? Bara saltet kostar kanske så mycket.

Ontech GSM-larm

Vitt eller svart är inget jag kan kommentera. Det du skall kräva är egenkontroll på utfört

JFB-test med instrument eller likvärdig metod. (Fingerar ett jordfel)

Har du bostadsrätt tror jag du kan få rotavdrag på arbetet.

/Johan

Tack så mycket för svaren, jag kan inte så mycket om elsäkerhet osv.

Det jag menade med att ha tre stycken, var att jag vill dela upp det på olika brytare, så jag vet exakt vilken del som orsakat problemet. Dvs, fel i kylen, eller tvättmaskinen i badrummet.

Jag har kanske tänkt fel. Men det verkar överkomligt pris, för att känna sig trygg också.

Ska höra med en elektriker då, vit eller svart, spelar ingen roll. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du skall kräva är egenkontroll på utfört

JFB-test med instrument eller likvärdig metod. (Fingerar ett jordfel)

Har du bostadsrätt tror jag du kan få rotavdrag på arbetet.

/Johan

Sånt instrument har jag på jobbet.

Som fastighetsägare så har man en skyldighet att kontrollera sina vägguttag å då med tex instrument.

104829-4.jpg

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=137252

Ang vad det kostar att byta ut din central så ta en offert på olika elfirmor om priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett tillräckligt bra testinstrument. Ser även att Fas-Nolla-Jord är

rätt inkopplat. Den röda knappen fingerar ett jordfel.

/Johan

Sånt instrument har jag på jobbet.

Som fastighetsägare så har man en skyldighet att kontrollera sina vägguttag å då med tex instrument.

104829-4.jpg

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=137252

Ang vad det kostar att byta ut din central så ta en offert på olika elfirmor om priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...