Gå till innehåll

När är det effektivast att köra med Bak


loscars

Rekommenderade inlägg

Det kan hända att detta varit uppe förut, Isof "Ursäkta" Men hur som helst jag undrar kort och gott om det finns nån som vet om när det är bäst att tillsätta bak (oavsett sort)

Själv kör jag med Zeo Bak, och Ultra -Bak, -min, -org. Just nu kör jag i all Bak på morgonen och Ultra min och org på kvällen.

Det jag har kunnat se är att den lilla fosfat som kommer i karet, finns där en kort stund i samband med matning. Så min fråga är ska man tillsätta bak i samband med detta, eller spelar det ingen roll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad använder du för test?

Om du har ett av dom bättre testen så prova mäta före ljuset kommer på innan (fosfatet binds av olika alget etc).

Jag tror personligen inte det gör så stor skillnad med när du har i bakterierna, själv brukar jag ha i bakterier efter släckning och kolkällan kommer i kl 08.00.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Salifert och JBL (fast det är äst intil omöjligt att se på denna) Men den lilla Fosfat jag har räker med nöd och näppe till att föda min oranga mjukkorall(sorry kommer inte ihåg vad den heter) I övrigt verkar allt trivas och växa. Har för mig att jag sett på nån Bak att dom rekommenderade utspädning och dosering, därav min fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om korallen du refererar till inte är en scleronepthya grasillimum, det är en klart orange mjukis som finns i handeln till och från.(Är det en sådan så är den inte fotosyntetisk)

Salifert är lite hopplöst när det kommer till dom riktigt låga värdena, jbl är nog inge bättre.

Men dom funkar nog bra till mjukis o FO burkar där man inte behöver vara så nogran.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kan väl oftast klassas som en snittblomma i saltvatten, ½-1½år kan man säkerligen hålla den sen tvinar den bort(om man inte har ett special kar/omständigheter).

Jag fick en sådan som klarade sig ca ett år, det är tråkigt att dom är så krävande...

Det finns dock undantag vad jag förståt där man får de att fungera.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...